Ορθοδοντική ΙΙ
- Το μάθημα εντάσσεται στα: Οδοντιατρικά Μαθήματα
- Συντονιστής: Αναπλ. Καθηγητής Α. Τσολάκης
- Εργαστήριο: Ορθοδοντικής
- η-Τάξη DENT421
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Ο φοιτητής με την ολοκλήρωση του μαθήματος:
- Να αναγνωρίζει και να περιγράφει τα συνήθη ορθοδοντικά μηχανήματα που χρησιμοποιούνται για τη θεραπεία οδοντογναθικών ανωμαλιών, τις ενδείξεις εφαρμογής τους και τον τρόπο λειτουργίας τους.
- Να περιγράφει τις ιστικές αντιδράσεις κατά την ορθοδοντική θεραπεία και τις πιθανές αρνητικές επιπτώσεις της ορθοδοντικής θεραπείας στους οδοντικούς και περιοδοντικούς ιστούς.
- Να αναφέρει τις συνηθέστερες περιπτώσεις αγενεσίας δοντιών και να περιγράφει εναλλακτικές θεραπευτικές αντιμετωπίσεις.
- Να αναφέρει περιπτώσεις όπου η ορθοδοντική μπορεί να βοηθήσει στη συνολική θεραπευτική αντιμετώπιση ασθενών με περιοδοντικά, προσθετικά ή άλλα προβλήματα (π.χ. σκελετικές ανωμαλίες ή άπνοια ύπνου).
- Να περιγράφει το μηχανισμό της αποφρακτικής άπνοιας ύπνου, διαγνωστικές μεθόδους, επιπτώσεις, και εναλλακτικές θεραπευτικές αντιμετωπίσεις.
- Να περιγράφει την επίδραση των λειτουργικών παραγόντων στη διάπλαση του κρανιοπροσωπικού συμπλέγματος, με ανάλυση του μηχανισμού δράσης, και των αντίστοιχων μορφολογικών αποτελεσμάτων.
- Να περιγράφει τους μηχανισμούς σχηματισμού των σχιστιών και να αναφέρει αιτιολογικούς παράγοντες.
- Να αναφέρει και να περιγράφει τα είδη των σχιστιών και τους στόχους και το πρωτόκολλο θεραπευτικής αντιμετώπισής τους.
- Να αναγνωρίζει κλινικώς τις υπάρχουσες ανωμαλίες συγκλείσεως, και να προβλέπει εκείνες που πιθανώς θα παρουσιαστούν στο μέλλον.
- Να αναγνωρίζει κλινικώς υπάρχοντες αιτιολογικούς παράγοντες και να προσδιορίζει τον τρόπο αντιμετώπισής τους.
- Να αναγνωρίζει κλινικώς μορφολογικά χαρακτηριστικά που μπορεί να οφείλονται σε λειτουργικά προβλήματα.
- Να εκτελεί επιτυχώς κλινικές δοκιμασίες διάγνωσης λειτουργικών προβλημάτων.
- Να περιγράφει την πιθανή εξέλιξη και τις πιθανές μακροχρόνιες επιπτώσεις μιας ανωμαλίας στη λειτουργία και υγεία του στοματογναθικού συστήματος.
- Να απαριθμεί μεθόδους πρόληψης ή καταστολής της προβλεπόμενης ανωμαλίας και να αναλύει τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματά τους.
- Να αναφέρει εναλλακτικά σχέδια θεραπείας και να αναλύει τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματά τους.
- Να αναγνωρίζει προβλήματα ανώμαλης σύγκλεισης που δεν είναι σε θέση να αντιμετωπίσει ως γενικός οδοντίατρος, και να αναφέρει την κατάλληλη ηλικία παραπομπής για πλήρη επανορθωτική θεραπεία.
- Να επιλέγει τον κατάλληλο χρόνο και την κατάλληλη μέθοδο θεραπείας και να αιτιολογεί την άποψή του.
- Να προτείνει εναλλακτικά σχέδια θεραπείας σε απλές περιπτώσεις που απαιτούν συνεργασία με την προσθετική, την περιοδοντολογία και άλλες ειδικότητες.Να είναι εξοικειωμένος με το πρόβλημα της υποτροπής των οδοντογναθικών ανωμαλιών και τις μεθόδους συγκράτησης του αποτελέσματος.
- Να κατασκευάζει και τοποθετεί ακίνητα συγκρατητικά μηχανήματα.
- Να αντιμετωπίζει επείγουσες καταστάσεις που σχετίζονται με την ορθοδοντική θεραπεία, παρέχοντας τις πρώτες βοήθειες στους ασθενείς.
- Να είναι εξοικειωμένος με το φάσμα θεραπευτικών μεθόδων της σύγχρονης Ορθοδοντικής.
Γενικές Ικανότητες
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Αυτόνομη εργασία. Ομαδική εργασία. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα. Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Περιεχόμενο
Κλινική εξέταση ασθενών. Διάγνωση περιστατικών από μελέτη διαγνωστικών στοιχείων. Εργαστηριακή κατασκευής ακίνητου συγκρατητικού μηχανήματος. Εργαστηριακή άσκηση αντιμετώπισης επειγουσών καταστάσεων. Παρακολούθηση περιστατικών στη μεταπτυχιακή κλινική. Ορθοπεδικά μηχανήματα. Λειτουργικά μηχανήματα. Υποτροπή και συγκράτηση. Συμβάματα κατά την ορθοδοντική θεραπεία. Απορρόφηση ριζών. Ιστικές αντιδράσεις. Κροταφογναθική διάρθρωση. Σύνδρομο αποφρακτικής άπνοιας. Σχιστίες. Ορθογναθική χειρουργική. Αντιμετώπιση αγενεσίας πλάγιων τομέων. Συνεργασία με Περιοδοντολογία και Προσθετική.
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι
- Σεμινάρια, Κλινική άσκηση (πρόσωπο με πρόσωπο)
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας
- Παρουσιάσεις σε power point
- Κλινικά περιστατικά σε ηλεκτρονική μορφή
- Ανακοινώσεις για το μάθημα
- Παροχή εκπαιδευτικού υλικού
- Χρήση διαδικτύου κατά τη διδασκαλία
- Επικοινωνία φοιτητών με διδάσκοντες για απορίες, ερωτήσεις
- Ανακοινώσεις αποτελεσμάτων εξετάσεων (my-studies)
- Διακίνηση ερωτηματολογίων αξιολόγησης του μαθήματος (survey.uoa.gr)
- Ανακοίνωση αποτελεσμάτων αξιολόγησης του μαθήματος από τους φοιτητές (ανάρτηση αποτελεσμάτων ιστοσελίδα)
- Χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης για επικοινωνία με φοιτητές
- Χρήση πλατφόρμας η-τάξη
Μέθοδοι αξιολόγησης
- Διαμορφωτική αξιολόγηση:
- Κλινική εξέταση ασθενών
- Προφορική εξέταση
- Επίλυση κλινικών προβλημάτωνΤελική συμπερασματική αξιολόγηση με γραπτή εξέταση (ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και σύντομης απάντησης, επίλυση προβλημάτων, διάγνωση από κλινικές εικόνες και ακτινογραφικές εξετάσεις)
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- L. MITCHEL. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΝΤΙΚΗ. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 22695260.
- Μερόπη Ν. Σπυροπούλου. Βασικές αρχές ορθοδοντικής. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 887.
- Σημειώσεις μελών ΔΕΠ στην πλατφόρμα η-Τάξη.