Προκλινική άσκηση ΙΙ [51511Β]
Τύπος μαθήματος | Ειδίκευσης, ανάπτυξης δεξιοτήτων |
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας | 2 ώρες (Σεμιναριακή Παράδοση) για 10 εβδομάδες |
Πιστωτικές Μονάδες | 3.5 |
Προαπαιτούμενα | Κανένα |
Γλώσσα Διδασκαλίας & Εξετάσεων | Ελληνική |
Προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus | Ναι |
η-τάξη | https://eclass.uoa.gr/courses/DENT535/ |
Μαθησιακά Αποτελέσματα
- Να εξοικειωθεί με το κλινικό περιβάλλον και την πρακτική άσκηση της οδοντιατρικής. [Δ(Κ)]
- Να εξοικειωθεί με τη χρήση του ηλεκτρονικού φακέλου ασθενούς (ΗΦΑ). [Γ, Δ(Κ)]
- Να αναγνωρίζει τα βασικά λειτουργικά και μηχανολογικά μέρη του οδοντιατρικού μηχανήματος. Να γνωρίζει και να πραγματοποιεί καθαρισμό, αποστείρωση και απολύμανση οδοντιατρικών εργαλείων, χειρολαβών, συσκευών και του οδοντιατρικού μηχανήματος. [Γ, Δ(Κ)]
- Να αναγνωρίζει τα οδοντιατρικά εργαλεία που χρησιμοποιούνται στις συνήθεις οδοντιατρικές πράξεις. [Γ, Δ(Κ)]
- Να εξοικειωθεί με την εφαρμογή μέτρων προστασίας από λοιμώξεις και διασποράς τους στον εργασιακό χώρο. [Γ, Δ(Κ)]
- Να εφαρμόζει τους κανόνες κλινικής συμπεριφοράς και διαχείρισης του ασθενούς . [Γ, Δ(Κ), Σ]
- Να εξοικειωθεί με το ρόλο και τις υπηρεσίες του βοηθού κατά την εκτέλεση οδοντιατρικών πράξεων (π.χ. συμπλήρωση οδοντογράμματος, περιοδοντογράμματος, έλεγχος πεδίου εργασίας, εργαλειοδοσία) και να λαμβάνει τις βασικές εργονομικές θέσεις επεμβαίνοντα οδοντιάτρου και βοηθού. [Γ, Δ(Κ)]
- Να εξοικειωθεί με την οδοντιατρική 4 χειρών. [Δ(Κ)]
- Να διαγιγνώσκει τερηδονικές βλάβες και να τις σημειώνει στο οδοντόγραμμα, να αξιολογεί αποκαταστάσεις και να εντοπίζει αισθητικά προβλήματα των δοντιών, να προσδιορίζει τον τερηδονικό κίνδυνο, να γνωρίζει τα πρωτόκολλα διαχείρισης των τερηδονικών βλαβών, να εφαρμόζει πρόγραμμα πρόληψης με φθοριώσεις δοντιών και τροποποίηση διαιτολογίου και να γνωρίζει τις τεχνικές τοποθέτησης υλικών κάλυψης οπών και σχισμών και προληπτικών αποκαταστάσεων.[Δ(Κ), Σ]
- Να γνωρίζει τι περιλαμβάνει η μεθοδολογία εξέτασης και διάγνωσης των περιοδοντικών ιστών και να διακρίνει ποιες είναι οι βασικές κλινικές παράμετροι που χαρακτηρίζουν το παθολογικό περιοδόντιο (όπως η αιμορραγία στην ανίχνευση - φλεγμονή, η βάθυνση της ουλοδοντικής σχισμής - θύλακος, η απώλεια κλινικής πρόσφυσης και η υφίζηση των ούλων), να συμπληρώνει το περιοδοντόγραμμα και να αξιολογεί την πιθανή εμπλοκή του γενικού παράγοντα στην αιτιολογία της περιοδοντικής νόσου. Να γνωρίζει το είδος, τη χρήση και τον ακονισμό των περιοδοντικών εργαλείων. [Γ, Δ(Κ)]
- Να διδάσκει και να εκπαιδεύει τον ασθενή στις σύγχρονες μεθόδους στοματικής υγιεινής. [Δ(Κ),Σ]
- Να ασκηθεί στις διαγνωστικές δοκιμασίες και τη συμπλήρωση του ενδοδοντικού ιστορικού, με στόχο την ορθή διάγνωση, καθώς και στην εφαρμογή απομονωτήρα. [Δ(Κ)]
- Να πραγματοποιεί λήψη αποτυπωμάτων αλγινικού. [Δ(Κ)]
- Να εισαχθεί στις βασικές αρχές των Κλινικών: Στοματολογίας και Νοσοκομειακής Οδοντιατρικής, Στοματικής και Γναθοπροσωπικής Χειρουργικής, Παιδοδοντιατρικής και Ορθοδοντικής. [Σ]
* Γ: Γνώση, Δ(Ε): Δεξιότητα εργαστηρίου, Δ(Κ) Δεξιότητα κλινικής, (Σ): Συμπεριφορά
Γενικές Ικανότητες
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Αυτόνομη εργασία. Ομαδική εργασία. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα. Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον. Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
Περιεχόμενο
Σεμινάρια-συζήτηση επί των βασικών θεωρητικών γνώσεων που απαιτούνται, επιδείξεις επί των πρακτικών θεμάτων και παρακολούθηση της θεραπείας των ασθενών από τους φοιτητές των κλινικών ετών. Η παρακολούθηση γίνεται ανά ολιγομελείς ομάδες φοιτητών στις κλινικές του Τμήματος. Κλινική άσκηση.
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι
- Σεμινάριο, Παρακολούθηση στην Κλινική (πρόσωπο με πρόσωπο), Κλινική άσκηση.
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας
- Παρουσιάσεις σε PowerPoint
- Ανακοινώσεις για το μάθημα
- Δημοσιοποίηση εκπαιδευτικών οδηγών
- Παροχή εκπαιδευτικού υλικού
- Ανακοινώσεις αποτελεσμάτων εξετάσεων (my-studies)
- Διακίνηση ερωτηματολογίων αξιολόγησης του μαθήματος (survey.uoa.gr)
- Ανακοίνωση αποτελεσμάτων αξιολόγησης του μαθήματος από τους φοιτητές (ανάρτηση αποτελεσμάτων στην ιστοσελίδα)
- Χρήση πλατφόρμας η-τάξη
Μέθοδοι αξιολόγησης
- Συμπερασματική κλινική αξιολόγηση κατά την παρακολούθηση στην κλινική άσκηση.
- Να έχει παρακολουθήσει ο φοιτητής το 80% των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων.
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Τσάμη Α, Καρούσης Ι, Βρότσος Ι., Περιοδοντολογία σε 100 βήματα, Ιατρικές Εκδόσεις ΒΗΤΑ, Αθήνα, 2016. Κωδικός συγγράμματος (ΕΥΔΟΞΟΣ): 68406531.
- Κακάμπουρα Α, Βουγιουκλάκης Γ., Βασικές Αρχές Οδοντικής Χειρουργικής, Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδη & Broken Hill, Αθήνα, 2012.: Κεφάλαιο 3: Εξέταση - Διάγνωση – Τερηδονικός κίνδυνος – Σχέδιο θεραπείας, σελ 55-96. Κεφάλαιο 8: Αντιμετώπιση δοντιών με αρχόμενες τερηδόνες, σελ 245-257.
- Κακάμπουρα Α, Βουγιουκλάκης Γ., Συντηρητικές Αποκαταστάσεις. Κλινικός Οδηγός. Από τη Διάγνωση στην Αντιμετώπιση, Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδη, Αθήνα, 2010.: Κεφάλαιο 1: Διάγνωση οδοντικών βλαβών – Προσδιορισμός τερηδονικού κινδύνου – Σχέδιο θεραπείας, σελ. 9-60. Κεφάλαιο 3: Αποκαταστάσεις μασητικών επιφανειών δοντιών. Α. Κάλυψη οπών και σχισμών, σελ. 95-102, Β. Προληπτικές αποκαταστάσεις σύνθετης ρητίνης, σελ. 103-107.
- Πανής Β, Τζούτζας Ι., Διασπορά λοιμώξεων στην Οδοντιατρική, Εκδόσεις ΒΗΤΑ Medical Arts, Αθήνα 2014.
- Λαγουβάρδος Π, Βουγιουκλάκης Γ., Άτλαντας Προκλινικών Ασκήσεων Οδοντικής Χειρουργικής, Εκδόσεις Λίτσας, Αθήνα, 2011.
- Εργαστηριακές ασκήσεις 4ου εξαμήνου: Άσκηση 2: Εργαλεία ΟΧ – Θέση εργασίας, σελ. 23-49. Άσκηση 4: Χρήση Κατόπτρου, σελ. 65-70
- Εργαστηριακές ασκήσεις 5ου εξαμήνου: Άσκηση 2: Εξέταση – Διάγνωση – Σχέδιο θεραπείας/Απομόνωση χειρουργικού πεδίου, σελ. 217-243. Άσκηση 4: Sealants – Προληπτικές εμφράξεις, σελ. 251-263. Άσκηση 11: Οδοντιατρική 4 χειρών, σελ. 363-369.
- Κοντακιώτης Ε, Τσάτσας Β., Κλινική Ενδοδοντολογία, Εκδόσεις D.K.S, Αθήνα, 2004.: Κεφάλαιο 2: Προετοιμασία του ιατρείου για ενδοδοντική θεραπεια. Κεφάλαιο 3: Διάγνωση. Κεφάλαιο 4: Προετοιμασία δοντιού για ενδοδοντική θεραπεία.
- Mέλη ΔΕΠ Εργαστηρίου Ενδοδοντίας, Σημειώσεις Ενδοδοντίας Ι, Κεφάλαιο 4: Διάγνωση και Διαφοροδιάγνωση στην Ενδοδοντολογία.Κεφάλαιο 5: Προετοιμασία γιατρού, ασθενούς και δοντιού για ενδοδοντική θεραπεία