Αρχική σελίδα[Ελληνικά] » Προπτυχιακές Σπουδές » Μαθήματα ΠΠΣ » Μαθήματα 6ου Εξαμήνου » Παιδοδοντιατρική Ι [51177]

Παιδοδοντιατρική Ι [51177]

Τύπος μαθήματος

Ειδίκευσης, ανάπτυξης δεξιοτήτων

Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας

1 ώρα (Παράδοση)
2.5 ώρες (Εργαστηριακή άσκηση)

Πιστωτικές Μονάδες 4.0
Προαπαιτούμενα Κανένα
Γλώσσα Διδασκαλίας & Εξετάσεων Ελληνική
Προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus Ναι
η-τάξη https://eclass.uoa.gr/courses/DENT474/

 

Μαθησιακά Αποτελέσματα

  • Να αναφέρει τα στοιχεία εκείνα που προσδιορίζουν τη σωματική, νοητική και ψυχολογική ανάπτυξη του παιδιού και τα οποία σχετίζονται με την επικοινωνία και την συνεργασία με το παιδί και τον έφηβο κατά την παροχή της οδοντιατρικής περίθαλψης. [Γ]
  • Να απαριθμεί τους παράγοντες που συντελούν στη διαμόρφωση  και στη διατήρηση θετικής στάσης και συμπεριφοράς του παιδιού στο οδοντιατρείο και πώς αυτοί λειτουργούν. [Γ]
  • Να  περιγράφει με λεπτομέρεια τις ψυχολογικές τεχνικές διαμόρφωσης θετικής συμπεριφοράς και τις ψυχολογικές τεχνικές τροποποίησης αρνητικής συμπεριφοράς σε θετική στο οδοντιατρείο. [Γ]
  • Να εφαρμόζει ψυχολογικές τεχνικές για τη διαμόρφωση θετικής συμπεριφοράς του παιδιού κατά την οδοντιατρική θεραπεία. [Σ]
  • Να περιγράφει τις ενδείξεις και τον τρόπο χρήσης του Ν2Ο για τον έλεγχο της συμπεριφοράς του παιδιού και του εφήβου  στο οδοντιατρείο. [Γ]
  • Να λαμβάνει ενδοστοματικές ακτινογραφίες σε συνεργάσιμα παιδιά και εφήβους. [Δ(Ε)]
  •  Να ονοματίζει και να αιτιολογεί τους τύπους τον αριθμό και τις  τεχνικές ακτινογραφικής εξέτασης που ακολουθούνται (κρίνονται ως οι πλέον κατάλληλές) για τον εντοπισμό τερηδόνων ή άλλης παθολογίας των δοντιών και των πέριξ ιστών στο παιδί. [Γ]
  •  Να αξιολογεί οπισθοφατνιακές και οπισθομυλικές ακτινογραφίες δοντιών μικτής οδοντοφυΐας  για τη  διάγνωση τερηδόνων. [Δ(Ε)]
  • Να αναφέρει τις διαφοροποιήσεις του υγιούς και του παθολογικού περιοδοντίου των παιδιών και εφήβων σε σχέση με τα αντίστοιχα των ενηλίκων καθώς και τους μηχανισμούς εξέλιξης της περιοδοντικής νόσου στα παιδιά. [Γ]
  • Να αναφέρει την διαχείριση πολφικών βλαβών σε νεογιλά δόντια. [Γ]
  • Να ταξινομεί/διαγιγνώσκει τους οδοντικούς τραυματισμούς με βάση τα παραπάνω στοιχεία και να περιγράφει τα πρωτόκολλα διαχείρισης και τις τεχνικές και παρακολούθησης (σχέδιο θεραπείας) τους ανάλογα με τη διάγνωση. [Γ]
  • Στις περιπτώσεις  οδοντικών τραυματισμών σε νεογιλή και μικτή οδοντοφυΐα να ονοματίζει  τα ειδικά στοιχεία που πρέπει να καταγράφονται κατά τη λήψη ιστορικού και να περιγράφει τα πρωτόκολλα κλινικής και ακτινογραφικής εξέτασης που πρέπει να ακολουθούνται. [Γ]
  • Να εξηγεί τις επιπτώσεις των οδοντικών τραυματισμών των νεογιλών δοντιών στα μόνιμα καθώς και στο περιοδόντιο. [Γ]
  • Να  αναφέρει  τις ενδείξεις ακινητοποίησης λόγω οδοντικού τραύματος, και την διάρκεια ακινητοποίησης ανάλογα με το είδος του τραυματισμού και να περιγράφει τα στάδια εφαρμογής  του νάρθηκα  ακινητοποίησης. [Γ, Δ(Ε)]
  • Να παραθέτει τον τερηδονικό κίνδυνο  της οδοντοφυΐας παιδιών ανάλογα με την ηλικία τους. [Γ]
  • Να κατατάσσει τα παιδιά και τους εφήβους στον αντίστοιχο τερηδονικό κίνδυνο. [Γ, Δ(Ε)]
  • Να περιγράφει τα πρωτόκολλα πρόληψης και διαχείρισης αρχόμενων τερηδόνων σε παιδιά και εφήβους , ανάλογα με την ηλικία τους και τον τερηδονικό τους κίνδυνο και να καταδεικνύει τις διαφορές τους σε σχέση με του ενήλικα. [Γ]
  • Να ενημερώνει τον ασθενή/παιδί και τους γονείς για την παθογένεια των νόσων του στόματος, χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα εκπαιδευτικά βοηθήματα. [Δ(Ε)]
  • Να πραγματοποιεί ανάλυση διατροφής και να παρέχει τις απαραίτητες διατροφικές οδηγίες για τη σωστή διατροφή του παιδιού και την πρόληψη της τερηδόνας. [Δ(Ε)]
  • Να σχεδιάζει και να εφαρμόζει εξατομικευμένο πρόγραμμα πρόληψης και αναχαίτισης τερηδόνας ( συμβουλές στοματικής υγιεινής, φθοριώσεις, καλύψεις οπών σχισμών) σε παιδιά και εφήβους ανάλογα με την ηλικία και το επίπεδο τερηδονικού κινδύνου. [Δ(Ε)]
  • Να αναφέρει τις βασικές αρχές της οδοντιατρικής τεσσάρων χειρών  για παροχή οδοντιατρικής θεραπείας  συνεργάσιμων παιδιών σχολικής ηλικίας και εφήβων. [Γ]
  •  Να τοποθετεί ελαστικό απομονωτήρα με αρπάγη, σε πρόσθια και οπίσθια δόντια σε μικτό φραγμό δοντιών σε συνθήκες κλινικής προσομοίωσης  καθώς και στην κλινική σε συνεργάσιμα  παιδιά και εφήβους. [Δ(Ε)]
  •  Να περιγράφει τις διαφοροποιήσεις της τοπικής αναισθησίας στα παιδιά σε σχέση με τους ενήλικες ως προς την ανατομία, φαρμακοκινητική,  τεχνικές  και διαχείριση της συμπεριφοράς, με έμφαση στην χορήγηση ανώδυνης αναισθησίας. [Γ]       
  • Να περιγράφει τις τεχνικές αποκατάστασης και τα στάδιά τους σε νεογιλά δόντια με κάθε έκτασης τερηδόνα (εδώ περιλαμβάνονται μέχρι ανοξείδωτες στεφάνες) και να αιτιολογεί τις διαφοροποιήσεις τους σε σχέση με τα μόνιμα. [Γ]
  • Να πραγματοποιεί καλύψεις οπών και σχισμών σε νεογιλά και μόνιμα δόντια στο εκμαγείο καθώς και σε παιδιά και εφήβους. [Δ(Ε)]
  • Να παρασκευάζει κοιλότητες για συγκολλούμενα υλικά σε πλαστικά νεογιλά δόντια. [Δ(Ε)]
  • Να περιγράφει τις μορφολογικές και βιολογικές διαφορές του πολφού των νεογιλών σε σχέση με τα μόνιμα δόντια καθώς και τις τεχνικές αντιμετώπισης των πολφικών βλαβών τους (έμμεση κάλυψη, πολφοτομή, ενδοδοντική θεραπεία). [Γ]
  •  Να πραγματοποιεί πολφοτομή, σε νεογιλά δόντια εξαχθέντα καθώς και σε νεογιλά δόντια  συνεργάσιμων παιδιών. [Δ(Ε)]
  •  Να παρασκευάζει πλαστικά δόντια για ανοξείδωτες στεφάνες καθώς και να τις εφαρμόζει. [Δ(Ε)]
  • Να παραθέτει τις ενδείξεις εξαγωγής νεογιλών δοντιών και να  εξηγεί αιτιολογικά τις διαφοροποιήσεις στην τεχνική σε σχέση με  τις εξαγωγές των μονίμων δοντιών. [Γ]
  • Να αναγνωρίζει τα σημεία και συμπτώματα στο στοματογναθικό που μπορεί να παραπέμπουν σε κακοποίηση και παραμέληση στα παιδιά και εφήβους. [Δ(Ε)]

* Γ: Γνώση, Δ(Ε): Δεξιότητα εργαστηρίου, Δ(Κ) Δεξιότητα κλινικής, (Σ): Συμπεριφορά

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις. Λήψη αποφάσεων. Αυτόνομη εργασία.

Περιεχόμενο

Η συμπεριφορά του παιδιού στο οδοντιατρείο. Έλεγχος του πόνου, του φόβου και του άγχους κατά την οδοντιατρική θεραπεία. Προληπτική και θεραπευτική αντιμετώπιση τερηδόνας στη νεογιλή, μικτή και μόνιμη οδοντοφυΐα σε παιδιά και εφήβους (έλεγχος τερηδόνας, καλύψεις οπών και σχισμών εμφράξεις, ανοξείδωτες στεφάνες, εξαγωγές). Θεραπευτική αντιμετώπιση ενδοδοντικών προβλημάτων σε νεογιλά και μόνιμα δόντια σε παιδιά και εφήβους (άμεση και έμμεση κάλυψη πολφού, πολφοτομή). Οδοντικοί τραυματισμοί, επιδημιολογία, λήψη ιστορικού, κλινική εξέταση, ταξινόμηση. Φυσιολογικό περιοδόντιο και περιοδοντικά προβλήματα στα παιδιά και στους εφήβους. Οδοντιατρική τεσσάρων χειρών, οργάνωση και εργονομία παιδοδοντικού ιατρείου. Προστασία των δικαιωμάτων του μικρού ασθενή.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι

  •  Παράδοση, Εργαστηριακή άσκηση (πρόσωπο με πρόσωπο)

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας

  • Παρουσιάσεις σε PowerPoint
  • Παροχή εκπαιδευτικού υλικού
  • Επικοινωνία φοιτητών με διδάσκοντες για απορίες, ερωτήσεις
  • Κλινικά περιστατικά σε ηλεκτρονική μορφή
  • Ανακοινώσεις για το μάθημα
  • Δημοσιοποίηση εκπαιδευτικών οδηγών
  • Ανακοινώσεις αποτελεσμάτων εξετάσεων (my-studies)
  • Διακίνηση ερωτηματολογίων αξιολόγησης του μαθήματος (survey.uoa.gr)
  • Ανακοίνωση αποτελεσμάτων αξιολόγησης του μαθήματος από τους φοιτητές (ανάρτηση αποτελεσμάτων στην ιστοσελίδα)
  • Χρήση πλατφόρμας η-τάξη

Μέθοδοι αξιολόγησης

  • Διαμορφωτική αξιολόγηση
  • Αυτοαξιολόγηση φοιτητών
  • Συμπερασματική αξιολόγηση:
  • Γραπτή αξιολόγηση (70% του τελικού βαθμού) με θέματα ανάπτυξης και κλειστής απάντησης
  • Τελική εργαστηριακή αξιολόγηση (30% του τελικού βαθμού)

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Angus C. Cameron-Richard P.Widmer, Κλινικός Οδηγός Παιδοδοντιατρικής, Οδοντιατρικές Εκδόσεις Μπονισέλ, Αθήνα 2010.
  • Αικ. Καββαδία – Ε. Παπαγιαννούλη. Εργαστηριακός Οδηγός
  • ΔΕΠ Παιδοδοντιατρικής, Σημειώσεις Παιδοδονντιατρικής Ι, (αναρτημένες στην πλατφόρμα η-τάξη ανά παράδοση μαθήματος)