Αρχική σελίδα[Ελληνικά] » Προπτυχιακές Σπουδές » Μαθήματα ΠΠΣ » Μαθήματα 6ου Εξαμήνου » Εφαρμοσμένη Φαρμακολογία [51514]

Εφαρμοσμένη Φαρμακολογία [51514]

Τύπος μαθήματος

Ειδίκευσης, ανάπτυξης δεξιοτήτων

Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας

2 ώρες (Παράδοση)

Πιστωτικές Μονάδες 4.0
Προαπαιτούμενα Κανένα
Γλώσσα Διδασκαλίας & Εξετάσεων Ελληνική
Προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus Ναι
η-τάξη https://eclass.uoa.gr/courses/DENT728/

 

Μαθησιακά Αποτελέσματα

  • Να μπορεί να συνδυάσει μέσα από την λήψη του ιστορικού φάρμακα και παθήσεις, ώστε να χορηγεί τα καταλληλότερα φάρμακα σε κάθε περίπτωση. [Γ, Δ(Κ)]
  • Να αξιολογεί τις συννοσηρότητες και αλληλεπιδράσεις φαρμάκων με ιδιαίτερη σημασία στην Οδοντιατρική (χρονίως πάσχοντες - κληρονομικά νοσήματα, π.χ. ανεπάρκεια G6PD). [Γ]
  • Να γνωρίζει τη φαρμακοκινητική, τη φαρμακοδυναμική και τις παρενέργειες των κυριότερων φαρμακευτικών ουσιών που χρησιμοποιούνται στην οδοντιατρική πράξη. [Γ]
  • Να αναγνωρίζει τα αντιυπερτασικά και αντιστηθαγχικά φάρμακα και να αναφέρει τα φαρμακολογικά χαρακτηριστικά των αντιπροσωπευτικών δραστικών ουσιών κάθε κατηγορίας. [Γ]
  • Να  γνωρίζει τις δραστικές αντιπηκτικές και αντιαιμοπεταλιακές ουσίες και να μπορεί να τις διαχειρίζεται. [Γ]
  • Να γνωρίζει και να περιγράφει τις διαφορές και τις ομοιότητες των αγχολυτικών φαρμάκων. [Γ]
  • Να επιλέγει το κατάλληλο αγχολυτικό φάρμακο και να γνωρίζει τα φαρμακολογικά χαρακτηριστικά του. [Γ]
  • Να γνωρίζει και να περιγράφει τον μηχανισμό δράσης, τις ανεπιθύμητες ενέργειες και τις αλληλεπιδράσεις των τοπικών και των γενικών αναισθητικών και τις κυριότερες δραστικές ουσίες κάθε κατηγορίας. [Γ]
  • Να γνωρίζει πως επιλέγει το κατάλληλο αναισθητικό φάρμακο σε κάθε περίπτωση. [Γ, Δ(Κ)]
  • Να γνωρίζει τις κατηγορίες και να περιγράφει τον μηχανισμό δράσης, τις διαφορές και τις ομοιότητες των αναλγητικών και αντιφλεγμονωδών φαρμάκων. [Γ]
  • Να γνωρίζει τις ιδιαίτερες ανεπιθύμητες ενέργειες και τις αλληλεπιδράσεις κάθε κατηγορίας αναλγητικών και αντιφλεγμονωδών φαρμάκων. [Γ]
  • Να επιλέγει το σωστό αντιφλεγμονώδες/αναλγητικό φάρμακο για την αντιμετώπιση της φλεγμονής και του πόνου σε κάθε περίπτωση. [Γ, Δ(Κ)]
  • Να γνωρίζει την δράση των κορτικοειδών, τις ενδείξεις χορήγησης και τις ανεπιθύμητες ενέργειες κατά τη βραχεία και χρόνια χορήγησή τους. [Γ]
  • Να αναφέρει τις κατηγορίες των αντιδιαβητικών φαρμάκων και να περιγράφει την δράση και τις ενδείξεις τους. [Γ]
  • Να γνωρίζει την αντιμετώπιση των αντιδράσεων υπερευαισθησίας και του αναφυλακτικού shock. [Γ]
  • Να αναφέρει τις κατηγορίες των φαρμάκων κατά των λοιμώξεων. [Γ]
  • Να διακρίνει τις διαφορές μεταξύ αντιβιοτικών και αντιμυκητιασικών, αντιικών, αντιφυματικών, αντιπρωτοζωικών και αντιελμινθικών φαρμάκων. [Γ]
  • Να γνωρίζει τον μηχανισμό δράσης των διαφόρων αντιμικροβιακών φαρμάκων και τις ιδιαίτερες ανεπιθύμητες ενέργειες και αλληλεπιδράσεις.[Γ]
  • Να γνωρίζει τις παρενέργειες των αντιμικροβιακών φαρμάκων που εκδηλώνονται στη στοματική κοιλότητα. [Γ]
  • Να γνωρίζει τις αρχές της χημειοπροφύλαξης και της εμπειρικής θεραπείας των λοιμώξεων και να τις εφαρμόζει όπου αυτές ενδείκνυνται. [Γ, Δ(Κ)]
  • Να περιγράφει τις διαφορές στην χορήγηση φαρμάκων μεταξύ παιδιών, ενηλίκων και ηλικιωμένων ασθενών. [Γ]
  • Να επιλέγει το κατάλληλο φάρμακο στην κύηση και τη γαλουχία. [Γ, Δ(Κ)]
  • Να προσαρμόζει το δοσολογικό σχήμα των φαρμάκων ανάλογα με την κατάσταση της νεφρικής και ηπατικής λειτουργίας των ασθενών. [Γ, Δ(Κ)]
  • Να γνωρίζει και να μπορεί να χρησιμοποιεί τα φάρμακα για την αντιμετώπιση επειγουσών καταστάσεων. [Γ]
  • Να χορηγεί το σωστό εναλλακτικό φάρμακο σε περίπτωση αλλεργίας/αντίδρασης υπερευαισθησίας. [Γ, Σ]
  • Να γνωρίζει τις αρχές της συνταγογράφησης και να πραγματοποιεί συμβατική και ηλεκτρονική συνταγογράφηση. [Γ]
  • Να ενημερώνει τον ΕΟΦ για ανεπιθύμητες ενέργειες και αλληλεπιδράσεις των φαρμάκων που πέφτουν στην αντίληψή του. [Σ]
  • Να γνωρίζει και να περιγράφει τις αρχές της εξατομικευμένης φαρμακοθεραπείας. [Γ]

* Γ: Γνώση, Δ(Ε): Δεξιότητα εργαστηρίου, Δ(Κ) Δεξιότητα κλινικής, (Σ): Συμπεριφορά

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Αυτόνομη εργασία. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Περιεχόμενο

Φάρμακα για την αντιμετώπιση της υπέρτασης και της στηθάγχης. Αντιπηκτικά, αντιαιμοπεταλιακά φάρμακα. Αγχολυτικά-ηρεμιστικά φάρμακα. Αντιδιαβητικά φάρμακα. Κορτικοειδή. Φαρμακολογία της φλεγμονής και του πόνου. Τοπικά και γενικά αναισθητικά στην οδοντιατρική πράξη. Χημειοθεραπεία λοιμώξεων (αντιβιοτικά, αντιμυκητιασικά, αντιπρωτοζωικά, ανθελμινθικά, αντιικά φάρμακα). Φάρμακα σε αλλεργικές καταστάσεις. Αντιδράσεις υπερευαισθησίας στα φάρμακα. Αρχές συνταγογράφησης φαρμάκων – Φαρμακοεπαγρύπνηση. Εξατομικευμένη φαρμακοθεραπεία – Φάρμακα σε ειδικές ομάδες πληθυσμού. Αρχές κλινικών μελετών στη φαρμακολογία.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι

  •  Παράδοση (πρόσωπο με πρόσωπο)

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας

  • Παρουσιάσεις σε PowerPoint
  • Ανακοινώσεις για το μάθημα
  • Δημοσιοποίηση εκπαιδευτικών οδηγών
  • Παροχή εκπαιδευτικού υλικού
  • Επικοινωνία φοιτητών με διδάσκοντες για απορίες, ερωτήσεις
  • Ανακοινώσεις αποτελεσμάτων εξετάσεων (my-studies)
  • Διακίνηση ερωτηματολογίων αξιολόγησης του μαθήματος (survey.uoa.gr)
  • Ανακοίνωση αποτελεσμάτων αξιολόγησης του μαθήματος από τους φοιτητές (ανάρτηση αποτελεσμάτων στην ιστοσελίδα)
  • Χρήση πλατφόρμας η-τάξη

Μέθοδοι αξιολόγησης

  • Τελική γραπτή συμπερασματική αξιολόγηση με ερωτήσεις κλειστής απάντησης

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Katzung G. Bertram, Trevor J. Anthony, Βασική και Κλινική Φαρμακολογία, 2η έκδοση, 2021
  • Goodman & Gillman’s: Η Φαρμακολογική Βάση της Θεραπευτικής, Brunton L, 2η έκδοση, 2015.
  • Πρόσθετες σημειώσεις (σε μορφή PowerPoint) που αναρτώνται στην πλατφόρμα η-Τάξη