Οδοντιατρική Αναισθησία [51160]
Τύπος μαθήματος | Ειδίκευσης, ανάπτυξης δεξιοτήτων |
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας | 1.5 ώρα (Παράδοση) |
Πιστωτικές Μονάδες | 3.0 |
Προαπαιτούμενα | Κανένα |
Γλώσσα Διδασκαλίας & Εξετάσεων | Ελληνική |
Προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus | Ναι |
η-τάξη | https://eclass.uoa.gr/courses/DENT459/ |
Μαθησιακά Αποτελέσματα
- Να αξιολογεί την ανάγκη εφαρμογής ΤΑ ανάλογα με την οδοντιατρική πράξη που θα πραγματοποιήσει. [Δ(Κ)]
- Να εξηγεί την νευροφυσιολογία και τον τρόπο μετάδοσης του ερεθίσματος του πόνου γενικά. [Γ]
- Να περιγράφει την ανατομία του τριδύμου και του προσωπικού νεύρου.Γ
- Να αναφέρει τα είδη των τοπικών αναισθητικών (ΤΑ). [Γ]
- Να περιγράφει τις ιδιότητες και την δράση των ΤΑ. [Γ]
- Να διαφοροποιεί τα ΤΑ ανάλογα με τις ιδιότητές τους. [Γ]
- Να περιγράφει την φαρμακολογία των κυριότερων ΤΑ. [Γ]
- Να περιγράφει τα αγγειοσυσπαστικά των ΤΑ. [Γ]
- Να περιγράφει τις ιδιότητες και την δράση των αγγειοσυσπαστικών των ΤΑ. [Γ]
- Να γνωρίζει την φαρμακολογία των αγγειοσυσπαστικών. [Γ]
- Να αναγνωρίζει τις διαφορές μεταξύ των ΤΑ. [Γ]
- Να επιλέγει το κατάλληλο ΤΑ βάσει των ιδιοτήτων του. [Γ]
- Να διαχωρίζει ποιο ΤΑ ενδείκνυται για την οδοντιατρική πράξη που θα πραγματοποιήσει. [Γ, Δ(Κ)]
- Να περιγράφει τις ιδιότητες των επιφανειακών αναισθητικών. [Γ]
- Να προσδιορίζει τους γενικούς κανόνες για την εφαρμογή τοπικής αναισθησίας. [Γ]
- Να απαριθμεί τις στελεχιαίες τοπικές αναισθησίες της άνω γνάθου. [Γ]
- Να απαριθμεί τις στελεχιαίες τοπικές αναισθησίες της κάτω γνάθου. [Γ]
- Να περιγράφει λεπτομερώς την τεχνική που θα εφαρμόσει κατά την στελεχιαία αναισθησία. [Δ(Ε)]
- Να περιγράφει λεπτομερώς την τεχνική που θα εφαρμόσει κατά την δι’ εμποτίσεως αναισθησία. [Δ(Ε)]
- Να περιγράφει τις στελεχιαίες τοπικές αναισθησίες με ειδικές τεχνικές. [Γ]
- Να περιγράφει τις εξωστοματικές τεχνικές για τοπική αναισθησία και τις ενδείξεις τους. [Γ]
- Να συλλέγει πληροφορίες από το ιστορικό του ασθενή. [Γ, Δ(Κ)]
- Να διακρίνει τους «ειδικούς» ασθενείς ως προς την τοπική αναισθησία και τις απαιτούμενες για αυτούς διαφοροποιήσεις της δοσολογίας ή της σύστασης του ΤΑ (παιδιά, ασθενείς με ηπατική ανεπάρκεια κλπ). [Γ, Δ(Κ)]
- Να αναγνωρίζει και να διαχειρίζεται τις τοπικές και συστηματικές επιπλοκές που μπορεί να οφείλονται στο ΤΑ. [Γ, Δ(Κ)]
- Να εντοπίζει την περίπτωση υπαισθησίας του ν. λόγω τραυματισμού του κατά την αναισθητοποίησή του. [Γ]
- Να γνωρίζει την δράση του πρωτοξειδίου του αζώτου και τις ενδείξεις εφαρμογής του. [Γ]
- Να περιγράφει την επιλογή της καταστολής και αναλγησίας με ενδοφλέβια χορήγηση φαρμάκων. [Γ]
- Να περιγράφει την επιλογή της γενικής αναισθησίας. [Γ]
- Να αναγνωρίζει και να διαχειρίζεται τα επείγοντα συμβάματα. [Γ], Δ(Κ)
- Να χειρίζεται την σύριγγα Carpule. [Δ(Κ)]
- Να περιγράφει τα μεγέθη των βελονών. [Δ(Ε)]
- Να τοποθετεί την σωστή βελόνα και φύσιγγα αναισθητικού. [Δ(Ε)]
- Να τοποθετεί το σώμα του και τα χέρια του σωστά ώστε να εφαρμόζει την τοπική αναισθησία με την Carpule. [Δ(Κ)]
- Να τοποθετεί τον ασθενή στην σωστή θέση κάθε φορά ανάλογα με την αναισθησία που θα πραγματοποιήσει. [Δ(Κ)]
- Να γνωρίζει πως θα μετρήσει τα ζωτικά σημεία του ασθενή (πίεση, σφύξεις). [Δ(Κ)]
* Γ: Γνώση, Δ(Ε): Δεξιότητα εργαστηρίου, Δ(Κ) Δεξιότητα κλινικής, (Σ): Συμπεριφορά
Γενικές Ικανότητες
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών. Αυτόνομη εργασία. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Περιεχόμενο
Αναισθητικά φάρμακα. Αγγειοσυσπαστικά. Τεχνικές εκτέλεσης τοπικών αναισθησιών. Εξειδικευμένες αναισθησίες. Μέθοδοι. Πρωτοξείδιο αζώτου. ενδοφλέβια καταστολή. Επιπλοκές από την τοπική αναισθησία. Αντιμετώπιση επιπλοκών.
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι
-
Παράδοση, Εργαστηριακή άσκηση (πρόσωπο με πρόσωπο)
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας
- Παρουσιάσεις σε PowerPoint
- Ανακοινώσεις για το μάθημα
- Παροχή εκπαιδευτικού υλικού
- Επικοινωνία φοιτητών με διδάσκοντες για απορίες, ερωτήσεις
- Ανακοινώσεις αποτελεσμάτων εξετάσεων (my-studies)
- Διακίνηση ερωτηματολογίων αξιολόγησης του μαθήματος (survey.uoa.gr)
- Ανακοίνωση αποτελεσμάτων αξιολόγησης του μαθήματος από τους φοιτητές (ανάρτηση αποτελεσμάτων στην ιστοσελίδα)
- Χρήση πλατφόρμας η-τάξη
Μέθοδοι αξιολόγησης
- Τελική γραπτή συμπερασματική αξιολόγηση με ερωτήσεις κλειστής απάντησης
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Φραγκίσκος Φ. Τοπική αναισθησία και καταστολή – αναλγησία στην Οδοντιατρική, Εκδ. Φραγκίσκος Αθήνα, 2007.
- Ν. Νταμπαράκης, Οδοντιατρική Αναισθησιολογία, Εκδόσεις ΝΕΟΝ, 2020