Αρχική σελίδα[Ελληνικά] » Προπτυχιακές Σπουδές » Μαθήματα ΠΠΣ » Μαθήματα 5ου εξαμήνου » Ακίνητη Προσθετική Ι [51085AΒ]

Ακίνητη Προσθετική Ι [51085AΒ]

Τύπος μαθήματος

Ειδίκευσης, ανάπτυξης δεξιοτήτων

Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας

1 ώρα (Παράδοση)
2 ώρες (Εργαστηριακή άσκηση)

Πιστωτικές Μονάδες 3.5
Προαπαιτούμενα Κανένα
Γλώσσα Διδασκαλίας & Εξετάσεων Ελληνική
Προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus Ναι
η-τάξη https://eclass.uoa.gr/courses/DENT477/

 

Μαθησιακά Αποτελέσματα

  • Να χειρίζεται το μη-αντιστρεπτό υδροκολλοειδές (αλγινικό) και να το τοποθετεί σωστά στο αποτυπωτικό δισκάριο. [Δ(Ε)]
  • Να χειρίζεται σωστά όλα τα είδη  οδοντιατρικής γύψου: ανάρτησης, σκληρή και υπέρσκληρη. [Δ(Ε)]
  • Να χειρίζεται σωστά την ανάμειξη και εφαρμογή της αυτοπολυμεριζόμενης ακρυλικής ρητίνης στα πλαστικά και φυσικά παρασκευασμένα δόντια για την κατασκευή των μεταβατικών αποκαταστάσεων. [Δ(Ε)]
  • Να κατασκευάζει ολοκληρωμένα εκμαγεία μελέτης , να τα αναρτά στον αρθρωτήρα και να ελέγχει  την ανάρτηση  και το διαγνωστικό κέρωμα ως προς την καταλληλότητα και την ακρίβειά του. [Δ(Ε)]
  • Να χειρίζεται και να συναρμολογεί τα μέρη του αρθρωτήρα μέσων αποκλίσεων. [Δ(Ε)]
  • Να ολοκληρώνει  το διαγνωστικό κέρωμα σε εκμαγεία σε περιπτώσεις ελλειπόντων δοντιών και μέρους της μύλης. [Δ(Ε)]
  • Να επιλέγει κατά περίπτωση τα σωστά κοπτικά εργαλεία (διαμάντια κοπής) ανάλογα με  την παρασκευή,  σε πλαστικά και φυσικά εξαχθέντα δόντια. [Δ(Ε)]
  • Να παρασκευάζει, ακολουθώντας τις βασικές αρχές παρασκευών, πλαστικά και φυσικά εξαχθέντα δόντια για την τοποθέτηση στεφανών και γεφυρών. [Δ(Ε)]
  • Να  ολοκληρώνει  την οριοθέτηση της τελικής γραμμής στα αποσπώμενα γύψινα ομοιώματα. [Γ]
  • Να αξιολογεί τα φυσικά δόντια ως στηρίγματα προσθετικών αποκαταστάσεων, στη βάση περιοδοντικής, ενδοδοντικής και προσθετικής εκτίμησης. [Γ]
  • Να εξετάζει και να αξιολογεί την ποιότητα των προσθετικών αποκαταστάσεων που ήδη υπάρχουν στον ασθενή. [Γ]
  • Να επιλέγει  την κατάλληλη  θέση θεραπείας σε κάθε προσθετικό σχέδιο θεραπείας. [Γ]
  • Να αναγνωρίζει τα χαρακτηριστικά της φυσιολογικής και της μειωμένης κάθετης  διάστασης του προσώπου. [Γ]
  • Να οργανώνει σχέδιο θεραπείας  για την Ακίνητη  και Κινητή Προσθετική, λαμβάνοντας υπόψη όλους τους επιμέρους παράγοντες που το επηρεάζουν ως μέρους του σχεδίου συνολικής αντιμετώπισης. [Γ]
  • Να ολοκληρώνει την λήψη καταγραφών σχέσεων γνάθων στην επιλεγείσα θέση θεραπείας. [Γ]
  • Να  ολοκληρώνει την αποκατάσταση ενδοδοντικά θεραπευμένων δοντιών  με χυτούς ενδοριζικούς  άξονες ( 1 ή 2 τεμαχίων)  και ακίνητες αποκαταστάσεις. [Δ(Ε)]
  • Να επιλέγει το κατάλληλο αποτυπωτικό δισκάριο (εμπορίου ή ατομικό) για τον εκάστοτε ασθενή. [Δ(Ε)]
  • Να ολοκληρώνει την  κατασκευή μεταβατικών αποκαταστάσεων με άμεση τεχνική με τη χρήση φύλλου κελλουλοΐτη και σιλικόνης. [Δ(Ε)]
  • Να ελέγχει την καταλληλότητα των μεταβατικών αποκαταστάσεων ως προς την εφαρμογή τη συγκράτηση, τη μορφολογία και τις συγκλεισιακές επαφές και να ολοκληρώνει τη στίλβωση και συγκόλληση των μεταβατικών αποκαταστάσεων με τα κατάλληλα εργαλεία και υλικά. [Δ(Ε)]
  • Να εφαρμόζει την τεχνική της ταυτόχρονης διπλής μίξης για τη λήψη του τελικού αποτυπώματος και να αξιολογεί  την καταλληλότητα του τελικού αποτυπώματος. [Δ(Ε)]
  • Να ελέγχει την καταλληλότητα του τελικού εκμαγείου και της ανάρτησης σε αρθρωτήρα μέσων αποκλίσεων. [Δ(Ε)]
  • Να εφαρμόζει την επιλογή  χρωματικής απόχρωσης για ακίνητες αποκαταστάσεις με οπτικά μέσα (χρωματικούς οδηγούς). [Γ]
  • Να ελέγχει τις συγκλεισιακές επαφές στα εκμαγεία και ενδοστοματικά. [Δ(Ε)]
  • Να ολοκληρώνει τον έλεγχο μιας μεταλλοκεραμικής αποκατάστασης στο στάδιο του μπισκότου. [Γ]
  • Να εφαρμόζει τον τελικό έλεγχο πριν την συγκόλληση μιας  προσθετικής  αποκατάστασης. [Γ]
  • Να χειρίζεται κλινικά τις σύγχρονες κονίες συγκόλλησης αποκαταστάσεων και να πραγματοποιεί την προσωρινή και τελική συγκόλληση. [Γ]
  • Να ολοκληρώνει τον σχεδιασμό, έλεγχο και  καθοδηγήση του εργαστηρίου κατά την κατασκευή στεφανών σε περιπτώσεις  συνδυασμού ακίνητων και κινητών αποκαταστάσεων. [Γ]
  • Να διατυπώνει γραπτά με ακρίβεια τις οδηγίες προς το εργαστήριο για την κατασκευή ακίνητων αποκαταστάσεων. [Γ]
  • Να αναφέρει τα είδη των ακινήτων αποκαταστάσεων με τις ενδείξεις, αντενδείξεις και περιορισμούς τους. [Γ]
  • Να περιγράφει την επίδραση της μειωμένης κάθετης  διάστασης του προσώπου στο προσθετικό σχέδιο θεραπείας και τα κλινικά στάδια αποκατάστασης  αυτών των περιστατικών.. [Γ]
  • Να εξηγεί τους τρόπους που οι προσθετικές αποκαταστάσεις αλληλεπιδρούν με τη σύγκλειση (πρόσθιος οδηγός, μασητικό επίπεδο, κάθετη διάσταση κ.λπ). [Γ]
  • Να αναλύει τα χαρακτηριστικά της ιδανικής, φυσιολογικής και κλινικά αποδεκτής σύγκλεισης και να περιγράφει τα συγκλεισιακά σχήματα για ακίνητες αποκαταστάσεις. [Γ]
  • Να αναφέρει τις ενδείξεις, αντενδείξεις, περιορισμούς (κριτήρια επιλογής) των αποκαταστάσεων μερικής επικάλυψης καθώς και τα κλινικά στάδια κατασκευής τους.. [Γ]
  • Να περιγράφει τις βασικές αρχές κατασκευής αποκαταστάσεων με τις δυνατότητες της ψηφιακής τεχνολογίας. [Γ]
  • Να παραθέτει τις βασικές αρχές αισθητικής προσώπου, χαμόγελου, οδοντικής αισθητικής (μήκος-εύρος δοντιών,αναλογίες, κόκκινη αισθητική, χρώμα) στο πώς επηρεάζουν το σχεδιασμό ακίντων αποκαταστάσεων. [Γ]
  • Να αναγνωρίζει τις κλινικές περιπτώσεις με αισθητικά προβλήματα στην πρόσθια περιοχή του φραγμού ιδιαιτερότητες (της υψηλής γραμμής γέλωτος, των δυσχρωμιών, των μεταναστεύσεων και των διαστημάτων  που θα αντιμετωπιστούν με ακίνητες αποκαταστάσεις. [Γ]
  • Να αναφέρει τη σύνθεση, αντίδραση πολυμερισμού και πήξης, δομή, τύπους, φυσικομηχανικές και βιολογικές ιδιότητες των εξής υλικών: υδροκολλοειδές, γύψοι, αυτοπολυμεριζόμενη ακρυλική ρητίνη, αποτυπωτικά υλικά, κονίες και να τα συσχετίζει με τις κλινικές προεκτάσεις τους. [Γ]
  • Να περιγράφει με λεπτομέρεια τα σύγχρονα ολοκεραμικά συστήματα, τις ενδείξεις τους, τις κλινικές δυνατότητες εφαρμογής  και τους περιορισμούς καθώς και τα κλινικά στάδιά τους. [Γ]
  • Να περιγράφει τις κατηγορίες και τις ιδιότητες  των κραμάτων που χρησιμοποιούνται στην Ακίνητη Προσθετική   καθώς και τις ενδείξεις χρήσης κάθε κατηγορίας. [Γ]
  • Να εξηγεί την οπτική συμπεριφορά των κεραμικών και πολυμερών υλικών προσθετικών αποκαταστάσεων. [Γ]
  • Να περιγράφει τη δομή, τα χαρακτηριστικά και τις διαδικασίες εργαστηριακής διαμόρφωσης των επικαλυπτικών υλικών για μεταλλοκεραμικές, μεταλλοπολυμερείς και ολοκεραμικές  αποκαταστάσεις. [Γ]
  • Να απαριθμεί τις σύγχρονες κονίες συγκόλλησης αποκαταστάσεων  για προσωρινή ή τελική συγκόλληση), να τις αντιπαραβάλλει με βάση τα χαρακτηριστικά και τις ιδιότητες τους. [Γ]
  • Να παραθέτει τις βασικές αρχές παρασκευών (μηχανικές και βιολογικές), τις υπάρχουσες τεχνικές, να εξηγεί τους μηχανισμούς κοπής, την αποτελεσματικότητα και την επίδρασή τους στον πολφό και στους οδοντικούς ιστούς. [Γ]
  • Να περιγράφει τις τεχνικές της συμβατικής αποτύπωσης. [Γ]
  • Να αναλύει τις βασικές αρχές της ψηφιακής αποτύπωσης με τις δυνατότητες και τους περιορισμούς. [Γ]
  • Να περιγράφει την  κατασκευή μεταβατικών αποκαταστάσεων  με άμεση τεχνική  με τη χρήση μήτρας σιλικόνης. [Γ]
  • Να περιγράφει τις εργαστηριακές διαδικασίες κατασκευής μεταλλικού ή ολοκεραμικού σκελετού με συμβατικές ή ψηφιακές τεχνικές. [Γ]
  • Να περιγράφει τα  επιθυμητά χαρακτηριστικά του μεταλλικού  σκελετού για κάθε τύπο μεταλλοκεραμικών αποκαταστάσεων. [Γ]
  • Να περιγράφει τα  επιθυμητά χαρακτηριστικά του κεραμικού  σκελετού για κάθε τύπο ολοκεραμικών αποκαταστάσεων. [Γ]
  • Να διακρίνει τα βασικά είδη οπτικών  μέσων (χρωματικών οδηγών) για την επιλογή  χρωματικής απόχρωσης για ακίνητες, κινητές και συντηρητικές αποκαταστάσεις. [Γ]
  • Να περιγράφει την επιλογή  χρωματικής απόχρωσης για ακίνητες αποκαταστάσεις με χρήση ψηφιακών μέσων. [Γ]
  • Να αναφέρει τις αρχές που τηρούνται για τη χρωματοληψία των δοντιών, τις τεχνικές και συσκευές χρωματολοψίας και να περιγράφει τις διαστάσεις του χρώματος. [Γ]
  • Να εφαρμόζει χρωματοληψία  με χρωματικούς οδηγούς για την επιλογή χρώματος σε ακίνητες προσθετικές αποκαταστάσεις. [Γ]
  • Να αναγνωρίζει τις δυνατότητες αποκατάστασης με εμφυτεύματα και να παραθέτει τις ενδείξεις, αντενδείξεις και περιορισμούς τις εμφυτευματικής θεραπείας. [Γ]
  • Να περιγράφει τις τεχνικές αποτύπωσης  για ακίνητες εμφυτευματικές αποκαταστάσεις και να αποτυπώνει εμφυτεύματα σε απλά περιστατικά. [Γ]
  • Να περιγράφει την λειτουργία και την κατασκευή του ακτινογραφικού και χειρουργικού οδηγού σε απλές εμφυτευματικές αποκαταστάσεις. [Γ]

* Γ: Γνώση, Δ(Ε): Δεξιότητα εργαστηρίου, Δ(Κ) Δεξιότητα κλινικής, (Σ): Συμπεριφορά

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών. Αυτόνομη εργασία. Σχεδιασμός και διαχείριση έργων. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Περιεχόμενο

Οργάνωση σχεδίου θεραπείας. Εκμαγείο μελέτης. Διαγνωστικό κέρωμα. Κατασκευή μήτρας κελουλοϊτή ή μήτρας σιλικόνης από το διαγνωστικό κέρωμα. Οδοντικές παρασκευές σε ομοιώματα δοντιών. Κατασκευή μεταβατικών αποκαταστάσεων. Τελική αποτύπωση σε εκμαγεία. Κατασκευή εκμαγείο εργασίας-Ανάρτηση εκμαγείων σε αρθρωτήρα. Ετοιμασία κινητών κολοβωμάτων. Διαμόρφωση κέρινου προτύπου για μεταλλικό  σκελετό γέφυρας. Περιγραφή διαδικασίας χύτευσης μεταλλικού σκελετού. Περιγραφή διαδικασίας δόμησης και όπτησης κεραμικού υλικού. Κατασκευή προπλάσματος για χυτό ενδορριζικό άξονα και ψευδοκολόβωμα σε φυσικά ενδοδοντικά θεραπευμένα δόντια. Επιλογή χρώματος των αποκαταστάσεων. Οπτική συμπεριφορά κεραμικών υλικών. Κινησιολογία της κάτω γνάθου. Θέσεις αναφοράς για προσθετική αποκατάσταση- Κάθετη διάσταση. Αισθητική διευθέτηση αποκαταστάσεων.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι

  •  Παράδοση, Εργαστηριακή άσκηση (πρόσωπο με πρόσωπο)

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας

  • Παρουσιάσεις σε PowerPoint
  • Προσομοίωση
  • Διαδικτυακά μαθήματα (π.χ. youtube)
  • Εκπαιδευτικό βίντεο
  • Ανακοινώσεις για το μάθημα
  • Δημοσιοποίηση εκπαιδευτικών οδηγών
  • Παροχή εκπαιδευτικού υλικού
  • Χρήση διαδικτύου κατά τη διδασκαλία
  • Επικοινωνία φοιτητών με διδάσκοντες για απορίες, ερωτήσεις
  • Ανακοινώσεις αποτελεσμάτων εξετάσεων (my-studies)
  • Διακίνηση ερωτηματολογίων αξιολόγησης του μαθήματος (survey.uoa.gr)
  • Ανακοίνωση αποτελεσμάτων αξιολόγησης του μαθήματος από τους φοιτητές (ανάρτηση αποτελεσμάτων στην ιστοσελίδα)
  • Χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης για επικοινωνία με φοιτητές
  • Χρήση πλατφόρμας η-τάξη

Μέθοδοι αξιολόγησης

  • Διαμορφωτική αξιολόγηση
  • Αυτοαξιολόγηση φοιτητή
  • Συμπερασματική αξιολόγηση:
  • Θεωρητική Αξιολόγηση (70% του τελικού βαθμού) με  ερωτήσεις ανοικτής απάντησης
  • Τελική Εργαστηριακή Αξιολόγηση (30% του τελικού βαθμού).

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Α. Τριποδάκης – Η. Γούσιας, Εγχειρίδιο Εργαστηριακής Άσκησης, Εκδόσεις Σταμούλη Α.Ε., Αθήνα, 2010.
  • Δ. Ανδριτσάκης, Ακίνητη Επανορθωτική Οδοντιατρική, Οδοντιατρικές Εκδόσεις Σ. Ζαχαρόπουλος, Αθήνα, 2002.
  • Βοηθητικό υλικό με θέμα: Ακίνητη Προσθετική – Συμπληρωματικό υλικό αναρτημένο στο η-τάξη https://eclass.uoa.gr/courses/DENT501/