Αρχική σελίδα[Ελληνικά] » Προπτυχιακές Σπουδές » Μαθήματα ΠΠΣ » Μαθήματα 4ου εξαμήνου (Παλαιό ΠΣ) » Παθολογική Ανατομική (51206)

Παθολογική Ανατομική

  • Το μάθημα εντάσσεται στα: Ιατροβιολογικά και Ιατρικά Μαθήματα
  • Συντονιστής: Καθηγητής Α. Λάζαρης
  • Εργαστήριο: Α΄ Εργαστήριο Παθολογικής Ανατομικής της Ιατρικής Σχολής
  • η-Τάξη DENT415

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Ο φοιτητής με την ολοκλήρωση του μαθήματος θα πρέπει να είναι ικανός:

  • Να κατανοεί τη Γενική Παθολογική Ανατομική ως βάση των νοσολογικών οντοτήτων του ανθρώπινου οργανισμού
  • Να έχει εξοικειωθεί με τους μηχανισμούς και την αιτιοπαθογένεια διαφόρων νοσολογικών οντοτήτων π.χ. φλεγμονώδη, ανοσολογικά και πολυσυστηματικά νοσήματα.Να έχει κατανοήσει την αιτιοτταθογένεια και τους μοριακούς μηχανισμούς των καλοήθων και κακοήθων νεοπλασμάτων.
  • Να έχει κατανοήσει την παθολογοανατομική ορολογία προκειμένου να είναι σε θέση να αξιολογεί αργότερα τις πληροφορίες των ιστολογικών εκθέσεων.
  • Μέσω της άμεσης μικροσκόπησης να έχει εμπεδώσει σε οπτικές παραστάσεις τις διαφορές των παθολογικών ιστών από τους υγιείς.
  • Να έχει ενημερωθεί για τις διαγνωστικές δυνατότητες που του προσφέρει η Παθολογική Ανατομική.

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Αυτόνομη εργασία. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Περιεχόμενο

Η δομή του κυττάρου σε φυσιολογικές και παθολογικές καταστάσεις-Αρχές Κυτταρολογίας. Ιστικές εκφυλίσεις, νέκρωση-απόπτωση. Φλεγμονή-Διαδικασίες επανόρθωσης. Διαταραχές της κυτταρικής αύξησης και διαφοροποίησης. Αρχές καρκινογένεσης. Ονοματολογία και ταξινόμηση νεοπλασμάτων, τρόποι επεκτάσεως αυτών, άμυνα έναντι των νεοπλασμάτων, ιστολογικοί και μοριακοί προγνωστικοί/ προβλεπτικοί παράγοντες. Ανοσολογικές νόσοι-AIDS. Πολυσυστηματικές νόσοι (συστηματικός ερυθηματώδης λύκος, αμυλοείδωση, διαβήτης). Περιβαλλοντικές νόσοι. Γενετικές βλάβες, στερητικές νόσοι. Κυκλοφορικές διαταραχές. Νεοπλασίες στοματικής κοιλότητας, κεφαλής-τραχήλου.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι

  • Παράδοση, Εργαστηριακή άσκηση (πρόσωπο με πρόσωπο)

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας

  • Παρουσιάσεις σε power point
  • Διαδικτυακά μαθήματα (π.χ. youtube)
  • Εκπαιδευτικό βίντεο (DVD, CD, αναρτημένο στο διαδίκτυο)
  • Ανακοινώσεις για το μάθημα
  • Δημοσιοποίηση εκπαιδευτικών οδηγών
  • Παροχή εκπαιδευτικού υλικού
  • Χρήση διαδικτύου κατά τη διδασκαλία
  • Επικοινωνία φοιτητών με διδάσκοντες για απορίες, ερωτήσεις
  • Ανακοινώσεις αποτελεσμάτων εξετάσεων (my-studies)
  • Διακίνηση ερωτηματολογίων αξιολόγησης του μαθήματος (survey.uoa.gr)
  • Ανακοίνωση αποτελεσμάτων αξιολόγησης του μαθήματος από τους φοιτητές (ανάρτηση αποτελέσμάτων ιστοσελίδα)
  • Χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης για επικοινωνία με φοιτητές
  • Χρήση πλατφόρμας η-τάξη
  • Χρήση προσωπικής ιστοσελίδας για ανάρτηση εκπαιδευτικού υλικού, ασκήσεων, συζήτηση κ.λπ.

Μέθοδοι αξιολόγησης

  • Τελική γραπτή συμπερασματική αξιολόγηση με ερωτήσεις ανοικτής και κλειστής απάντησης
  • Τελική προφορική εργαστηριακή αξιολόγηση (είναι προαιρετική και λαμβάνει το 10% του τελικού βαθμού)

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Booker, Denk, Heitz, Παθολογική Ανατομική I, Broken Hill Publishers 2011.
  • Robbin’s & Cortan Παθολογοανατομική βάση των νοσημάτων με στοιχεία παθογένειας, Broken Hill Publishers 2008.
  • W. Kemp, Εικόνες παθολογοανατομίας, Broken Hill Publishers 2010.