Παθολογική Ανατομική
- Το μάθημα εντάσσεται στα: Ιατροβιολογικά και Ιατρικά Μαθήματα
- Συντονιστής: Καθηγητής Α. Λάζαρης
- Εργαστήριο: Α΄ Εργαστήριο Παθολογικής Ανατομικής της Ιατρικής Σχολής
- η-Τάξη DENT415
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Ο φοιτητής με την ολοκλήρωση του μαθήματος θα πρέπει να είναι ικανός:
- Να κατανοεί τη Γενική Παθολογική Ανατομική ως βάση των νοσολογικών οντοτήτων του ανθρώπινου οργανισμού
- Να έχει εξοικειωθεί με τους μηχανισμούς και την αιτιοπαθογένεια διαφόρων νοσολογικών οντοτήτων π.χ. φλεγμονώδη, ανοσολογικά και πολυσυστηματικά νοσήματα.Να έχει κατανοήσει την αιτιοτταθογένεια και τους μοριακούς μηχανισμούς των καλοήθων και κακοήθων νεοπλασμάτων.
- Να έχει κατανοήσει την παθολογοανατομική ορολογία προκειμένου να είναι σε θέση να αξιολογεί αργότερα τις πληροφορίες των ιστολογικών εκθέσεων.
- Μέσω της άμεσης μικροσκόπησης να έχει εμπεδώσει σε οπτικές παραστάσεις τις διαφορές των παθολογικών ιστών από τους υγιείς.
- Να έχει ενημερωθεί για τις διαγνωστικές δυνατότητες που του προσφέρει η Παθολογική Ανατομική.
Γενικές Ικανότητες
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Αυτόνομη εργασία. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Περιεχόμενο
Η δομή του κυττάρου σε φυσιολογικές και παθολογικές καταστάσεις-Αρχές Κυτταρολογίας. Ιστικές εκφυλίσεις, νέκρωση-απόπτωση. Φλεγμονή-Διαδικασίες επανόρθωσης. Διαταραχές της κυτταρικής αύξησης και διαφοροποίησης. Αρχές καρκινογένεσης. Ονοματολογία και ταξινόμηση νεοπλασμάτων, τρόποι επεκτάσεως αυτών, άμυνα έναντι των νεοπλασμάτων, ιστολογικοί και μοριακοί προγνωστικοί/ προβλεπτικοί παράγοντες. Ανοσολογικές νόσοι-AIDS. Πολυσυστηματικές νόσοι (συστηματικός ερυθηματώδης λύκος, αμυλοείδωση, διαβήτης). Περιβαλλοντικές νόσοι. Γενετικές βλάβες, στερητικές νόσοι. Κυκλοφορικές διαταραχές. Νεοπλασίες στοματικής κοιλότητας, κεφαλής-τραχήλου.
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι
- Παράδοση, Εργαστηριακή άσκηση (πρόσωπο με πρόσωπο)
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας
- Παρουσιάσεις σε power point
- Διαδικτυακά μαθήματα (π.χ. youtube)
- Εκπαιδευτικό βίντεο (DVD, CD, αναρτημένο στο διαδίκτυο)
- Ανακοινώσεις για το μάθημα
- Δημοσιοποίηση εκπαιδευτικών οδηγών
- Παροχή εκπαιδευτικού υλικού
- Χρήση διαδικτύου κατά τη διδασκαλία
- Επικοινωνία φοιτητών με διδάσκοντες για απορίες, ερωτήσεις
- Ανακοινώσεις αποτελεσμάτων εξετάσεων (my-studies)
- Διακίνηση ερωτηματολογίων αξιολόγησης του μαθήματος (survey.uoa.gr)
- Ανακοίνωση αποτελεσμάτων αξιολόγησης του μαθήματος από τους φοιτητές (ανάρτηση αποτελέσμάτων ιστοσελίδα)
- Χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης για επικοινωνία με φοιτητές
- Χρήση πλατφόρμας η-τάξη
- Χρήση προσωπικής ιστοσελίδας για ανάρτηση εκπαιδευτικού υλικού, ασκήσεων, συζήτηση κ.λπ.
Μέθοδοι αξιολόγησης
- Τελική γραπτή συμπερασματική αξιολόγηση με ερωτήσεις ανοικτής και κλειστής απάντησης
- Τελική προφορική εργαστηριακή αξιολόγηση (είναι προαιρετική και λαμβάνει το 10% του τελικού βαθμού)
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Booker, Denk, Heitz, Παθολογική Ανατομική I, Broken Hill Publishers 2011.
- Robbin’s & Cortan Παθολογοανατομική βάση των νοσημάτων με στοιχεία παθογένειας, Broken Hill Publishers 2008.
- W. Kemp, Εικόνες παθολογοανατομίας, Broken Hill Publishers 2010.