Αρχική σελίδα[Ελληνικά] » Προπτυχιακές Σπουδές » Μαθήματα ΠΠΣ » Μαθήματα 4ου εξαμήνου (Παλαιό ΠΣ) » Επιδημιολογία (51204)

Επιδημιολογία

  • Το μάθημα εντάσσεται στα: Ιατροβιολογικά και Ιατρικά Μαθήματα.
  • Συντονιστής: Καθηγήτρια Α. Πολυχρονοπούλου
  • Εργαστήριο: Προληπτικής και Κοινωνικής Οδοντιατρικής
  • η-Τάξη DENT490

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Το μάθημα αποτελεί εισαγωγή στις βασικές αρχές Επιδημιολογικής έρευνας.

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής θα μπορεί:

  • Να υπολογίζει και να ερμηνεύει τους δείκτες συχνότητας και συσχέτισης των νοσημάτων (π.χ. επιπολασμό, δυναμική επίπτωση, σχετικό κίνδυνο, οφειλόμενο κίνδυνο).
  • Να αξιολογεί περιγραφικά επιδημιολογικά δεδομένα λαμβάνοντας υπόψη τα χαρακτηριστικά προσώπων, χρόνου, τόπου.
  • Να τεκμηριώνει τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των διαφορετικών επιδημιολογικών σχεδιασμών στη μελέτη της αιτιολογίας των νοσημάτων (π.χ. κλινικών δοκιμών, ερευνών παρέμβασης, ερευνών κοορτών, ερευνών ασθενών-μαρτύρων, συγχρονικών ερευνών).
  • Να διατυπώνει αιτιολογικές υποθέσεις ανάμεσα σε διάφορους παράγοντες/ χαρακτηριστικά και διάφορα νοσήματα.
  • Να προσδιορίζει πηγές συστηματικών και τυχαίων σφαλμάτων σε επιδημιολογικές έρευνες και να προτείνει στρατηγικές ελέγχου.
  • Να εντοπίζει σύνθετα προβλήματα που προκύπτουν κατά την εφαρμογή της επιστημονικής τεκμηρίωσης.

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Λήψη αποφάσεων. Αυτόνομη εργασία. Ομαδική εργασία. Σχεδιασμός και διαχείριση έργων. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών. Ερμηνεία ερευνητικών δεδομένων.

Περιεχόμενο

Μέτρηση Συχνότητας Νοσημάτων. Μέτρηση Συσχέτισης Νοσημάτων. Περιγραφικές Έρευνες. Έρευνες Κοορτών. Έρευνες Ασθενών-Μαρτύρων. Έρευνες Παρέμβασης. Συστηματικά Σφάλματα. Σφάλματα Σύγχυσης. Τυχαία Σφάλματα- Αξιολόγηση Αιτιολογικών Υποθέσεων. Ερμηνεία επιδημιολογικών δεδομένων

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι

  • Παράδοση: Ομαδοκεντρική εκμάθηση (Team based learning (πρόσωπο με πρόσωπο)

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας

  • Παρουσιάσεις σε power point
  • Ανακοινώσεις για το μάθημα
  • Δημοσιοποίηση εκπαιδευτικών οδηγών
  • Παροχή εκπαιδευτικού υλικού
  • Χρήση διαδικτύου κατά τη διδασκαλία
  • Επικοινωνία φοιτητών με διδάσκοντες για απορίες, ερωτήσεις
  • Ανακοινώσεις αποτελεσμάτων εξετάσεων (my-studies)
  • Διακίνηση ερωτηματολογίων αξιολόγησης του μαθήματος (survey.uoa.gr)
  • Ανακοίνωση αποτελεσμάτων αξιολόγησης του μαθήματος από τους φοιτητές (ανάρτηση αποτελεσμάτων ιστοσελίδα)
  • Χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης για επικοινωνία με φοιτητές (πχ. facebook)
  • Χρήση πλατφόρμας η-τάξη

Μέθοδοι αξιολόγησης

  • Συμπερασματική αξιολόγηση:
    1. Ενδιάμεση γραπτή αξιολόγηση (100% του τελικού βαθμού) με ερωτήσεις ανοικτής και κλειστής απάντησης ή 
    2. Τελική γραπτή αξιολόγηση (Σε περίπτωση που αποτύχει στις ενδιάμεσες αξιολογήσεις) με ερωτήσεις ανοικτής και κλειστής απάντησης

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Δ. Τριχόπουλος, Π.Δ. Λόγιου, Γενική και Κλινική Επιδημιολογία, Εκδότης: Παρισιάνου Ανώνυμη εκδοτική εισαγωγική εμπορική εταιρεία επιστημονικών βιβλίων, Αθήνα, 2011.
  • Α. Πολυχρονοπούλου, Πρακτικός Οδηγός Ομαδοκεντρικής Εκμάθησης Επιδημιολογίας, Εκδόσεις ΕΚΠΑ, Αθήνα, 2018.