Αρχική σελίδα[Ελληνικά] » Προπτυχιακές Σπουδές » Μαθήματα ΠΠΣ » Μαθήματα 4ου εξαμήνου » Παθολογική Ανατομική (51206)

Παθολογική Ανατομική

Τύπος μαθήματος Ειδικού υποβάθρου
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας

2 ώρες (Παράδοση)
2 ώρες (Εργαστηριακή άσκηση)

Πιστωτικές Μονάδες 6.0
Προαπαιτούμενα Κανένα
Γλώσσα Διδασκαλίας & Εξετάσεων Ελληνική
Προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus Ναι
η-τάξη https://eclass.uoa.gr/courses/DENT415/

 

Μαθησιακά Αποτελέσματα

  • Να παραθέτει τα αίτια της οξείας και χρόνιας φλεγμονής. [Γ]
  • Να περιγράφει τον μηχανισμό ανάπτυξης, τα στάδια και τα κύτταρα, τους χημικούς μεσολαβητές και τα μορφολογικά πρότυπα, που συμμετέχουν στην οξεία και χρόνια φλεγμονή (αγγειακές μεταβολές και διεργασίες εξαγγείωσης, χημειοταξίας και φαγοκυττάρωσης των λευκοκυττάρων). [Γ]
  • Να αναφέρει τα κλινικά σημεία της οξείας φλεγμονής και να τα συσχετίζει με την υποκείμενη παθοφυσιολογία. [Γ]
  • Να αναφέρει τα αίτια και τον μηχανισμό ανάπτυξης των ειδικών φλεγμονών (π.χ. κοκκιωματώδης φλεγμονή). [Γ]
  • Να παραθέτει τις συστηματικές επιδράσεις της φλεγμονής και τις συνέπειες της ανεπαρκούς ή υπερβολικής φλεγμονής. [Γ]
  • Να παραθέτει τα είδη της κυτταρικής απάντησης και τους τύπους της κυτταρικής προσαρμογής στην βλάβη. [Γ]
  • Να παραθέτει τους τύπους νέκρωσης και τον μηχανισμό της κυτταρικής γήρανσης. [Γ]
  • Να περιγράφει τον μηχανισμό αποκατάστασης της βλάβης μέσω επούλωσης, κατά πρώτο και δεύτερο σκοπό, σχηματισμού ουλής και ίνωσης. [Γ]
  • Να παραθέτει τους τοπικούς και συστηματικούς παράγοντες που επηρεάζουν την επούλωση βλάβης. [Γ]
  • Να ορίζει τις διαταραχές της κυτταρικής αύξησης, τη διαφοροποίηση και την αναπλασία. [Γ]
  • Να παραθέτει τους καρκινογόνους παράγοντες, τις κυτταρικές αλληλεπιδράσεις τους και τη μοριακή βάση της καρκινογένεσης. [Γ]
  • Να περιγράφει τους μηχανισμούς διήθησης, μετάστασης και αγγειογένεσης. [Γ]
  • Να περιγράφει λεπτομερώς τις διαφορές μεταξύ καλοήθων και κακοήθων νεοπλασμάτων. [Γ]
  • Να παραθέτει τις βασικές αρχές ταξινόμησης, διαβάθμισης και σταδιοποίησης των νεοπλασμάτων. [Γ]
  • Να ορίζει τις αιμοδυναμικές διαταραχές. [Γ]
  • Να περιγράφει τον μηχανισμό αιμόστασης, θρόμβωσης και τα είδη εμβολής. [Γ]
  • Να περιγράφει τον μηχανισμό δημιουργίας εμφράγματος και καταπληξίας. [Γ]
  • Να αναγνωρίζει την παθολογοανατομική ορολογία προκειμένου να είναι σε θέση να αξιολογεί τις πληροφορίες των ιστολογικών εκθέσεων και να συμβουλεύει κατάλληλα τον ασθενή. [Γ, Δ(Ε)]
  • Να αναγνωρίζει και να συγκρίνει τις διαφορές των παθολογικών ιστών από τους υγιείς. [Γ, Δ(Ε)]
  • Να αναγνωρίζει και να εφαρμόζει τις διαγνωστικές δυνατότητες που του προσφέρει η Παθολογική Ανατομική και να συνεργάζεται με τους αντίστοιχους ιατρούς. [Γ, Δ(Ε), Σ]

 


* Γ: Γνώση, Δ(Ε): Δεξιότητα εργαστηρίου, Δ(Κ) Δεξιότητα κλινικής, (Σ): Συμπεριφορά

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Αυτόνομη εργασία. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Περιεχόμενο

Η δομή του κυττάρου σε φυσιολογικές και παθολογικές καταστάσεις-Αρχές Κυτταρολογίας. Ιστικές εκφυλίσεις, νέκρωση-απόπτωση. Φλεγμονή-Διαδικασίες επανόρθωσης. Διαταραχές της κυτταρικής αύξησης και διαφοροποίησης. Αρχές καρκινογένεσης. Ονοματολογία και ταξινόμηση νεοπλασμάτων, τρόποι επεκτάσεως αυτών, άμυνα έναντι των νεοπλασμάτων, ιστολογικοί και μοριακοί προγνωστικοί/προβλεπτικοί παράγοντες. Ανοσολογικές νόσοι-AIDS. Πολυσυστηματικές νόσοι (συστηματικός ερυθηματώδης λύκος, αμυλοείδωση, διαβήτης). Περιβαλλοντικές νόσοι. Γενετικές βλάβες, στερητικές νόσοι. Κυκλοφορικές διαταραχές. Νεοπλασίες στοματικής κοιλότητας, κεφαλής-τραχήλου.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι

 

  • Παράδοση, Εργαστηριακή άσκηση (πρόσωπο με πρόσωπο)

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας

  • Παρουσιάσεις σε PowerPoint
  • Διαδικτυακά μαθήματα (π.χ. youtube)
  • Εκπαιδευτικό βίντεο (DVD, CD, αναρτημένο στο διαδίκτυο)
  • Ανακοινώσεις για το μάθημα
  • Δημοσιοποίηση εκπαιδευτικών οδηγών
  • Παροχή εκπαιδευτικού υλικού
  • Χρήση διαδικτύου κατά τη διδασκαλία
  • Επικοινωνία φοιτητών με διδάσκοντες για απορίες, ερωτήσεις
  • Ανακοινώσεις αποτελεσμάτων εξετάσεων (my-studies)
  • Διακίνηση ερωτηματολογίων αξιολόγησης του μαθήματος (survey.uoa.gr)
  • Ανακοίνωση αποτελεσμάτων αξιολόγησης του μαθήματος από τους φοιτητές (ανάρτηση αποτελέσμάτων στην ιστοσελίδα)
  • Χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης για επικοινωνία με φοιτητές
  • Χρήση πλατφόρμας η-τάξη
  • Χρήση προσωπικής ιστοσελίδας για ανάρτηση εκπαιδευτικού υλικού, ασκήσεων, συζήτηση κ.λπ.

Μέθοδοι αξιολόγησης

  • Τελική γραπτή συμπερασματική αξιολόγηση με ερωτήσεις ανοικτής και κλειστής απάντησης
  • Τελική προφορική εργαστηριακή αξιολόγηση (είναι προαιρετική και λαμβάνει το 10% του τελικού βαθμού)

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Bocker, Denk, Heitz, Παθολογική Ανατομική Ι, Broken Hill Publishers 2011.
  • Robbin’s & Cortan Παθολογοανατομική βάση των νοσημάτων με στοιχεία παθογένειας, Broken Hill Publishers 2008.
  • W. Kemp, Εικόνες παθολογοανατομίας, Broken Hill Publishers 2010.