Οδοντική Χειρουργική Ι
Τύπος μαθήματος | Ειδίκευσης, ανάπτυξης δεξιοτήτων |
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας | 1 ώρα (Παράδοση) |
Πιστωτικές Μονάδες | 4.5 |
Προαπαιτούμενα | Κανένα |
Γλώσσα Διδασκαλίας & Εξετάσεων | Ελληνική |
Προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus | Ναι |
η-τάξη | https://eclass.uoa.gr/courses/DENT328/ |
Μαθησιακά Αποτελέσματα
- Να περιγράφει το ρόλο των μικροβίων, του σάλιου, του ξενιστή και της δίαιτας στην αιτιοπαθογένεια της τερηδόνας και να περιγράφει τα επιδημιολογικά στοιχεία της νόσου. [Γ]
- Να περιγράφει τις χημικές αλληλεπιδράσεις μεταξύ δοντιών και στοματικού περιβάλλοντος κατά την τερηδονική διαδικασία καθώς και τις ιστολογικές μεταβολές των σκληρών οδοντικών ιστών κατά τη διάρκεια έναρξης και εξέλιξης των τερηδονικών βλαβών. [Γ]
- Να περιγράφει τα κλινικά και άλλα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά (δραστηριότητα, ταχύτητα εξέλιξης) όλων των τύπων τερηδόνων. [Γ]
- Να αναφέρει τις υπάρχουσες διαγνωστικές τεχνικές τερηδόνας με τα βασικά χαρακτηριστικά τους και να αναλύει λεπτομερώς αυτές που χρησιμοποιούνται συνηθέστερα (κλινική εξέταση με ICDAS κριτήρια και ακτινογραφία). [Γ]
- Να περιγράφει αιτιολογώντας τη φιλοσοφία του σύγχρονου πρότυπου διαχείρισης της τερηδόνας, να εξηγεί την έννοια του τερηδονικού κινδύνου, να απαριθμεί και αναλύει τους παράγοντες που οδηγούν στον προσδιορισμό του, να διαχωρίζει τις ομάδες τερηδονικού κινδύνου, να αναφέρει τα κριτήρια ένταξης σε αυτές καθώς και τα αντίστοιχα πρωτόκολλα διαχείρισης (αναφέρονται σε ενήλικες). [Γ]
- Να παραθέτει τις βασικές αρχές αποκοπής (μηχανικές και βιολογικές), τις υπάρχουσες τεχνικές και τα εργαλεία κοπής υγιών, τερηδονισμένων οδοντικών ιστών και υλικών αποκαταστάσεων, να εξηγεί τους μηχανισμούς κοπής, την αποτελεσματικότητα και την επίδρασή τους στον πολφό και στους οδοντικούς ιστούς. [Γ]
- Να ταξινομεί τις κοιλότητες με κριτήριο την/ις επιφάνεια/ες που εκτείνονται και να περιγράφει τις μηχανικές και βιολογικές αρχές διαμόρφωσης κοιλοτήτων, με ιδιαίτερη έμφαση στις συγκολλητικού τύπου κοιλότητες. [Γ]
- Να παραθέτει τα κριτήρια αξιολόγησης μιας αποκατάστασης (νέα ή υπάρχουσα) και τη βαθμονόμησή της με βάση τα διεθνή συστήματα που υπάρχουν. [Γ]
- Να εξηγεί τις επιθυμητές ιδιότητες που θα πρέπει να διαθέτει το κάθε εμφρακτικό υλικό σε σχέση με την κλινική χρήση του. [Γ]
- Να περιγράφει τα ερεθίσματα και τους μηχανισμούς πρόκλησης πολφικής βλάβης σε μια αποκατάσταση, να προσδιορίζει τους παράγοντες που καθορίζουν την αναγκαιότητα για προστασία πολφού και να περιγράφει τη σύνθεση και τα βασικά χαρακτηριστικά των υλικών προστασίας. [Γ]
- Να αναφέρει τη σύνθεση, αντίδραση πήξης, δομή, τύπους, φυσικομηχανικές, βιολογικές ιδιότητες των υλικών: σύνθετη ρητίνη, υαλοϊονομερής κονία, ρητινώδης κονία, υδροξείδιο του ασβεστίου, κεραμικά και να τα συσχετίζει με τις δυνατές κλινικές χρήσεις τους. [Γ]
- Να αναφέρει τις αρχές συγκόλλησης στους οδοντικούς ιστούς, τα βασικά στοιχεία σύνθεσης και τους τύπους των συγκολλητικών παραγόντων πολυμερών καθώς και τους μηχανισμούς μέσω των οποίων λειτουργούν. [Γ]
- Να προσδιορίζει τις ιδιαιτερότητες της αυχενικής περιοχής του δοντιού που επηρεάζουν την αντιμετώπιση των βλαβών της, να ταξινομεί τις μη τερηδονικές βλάβες της περιοχής, να αναλύει την αιτιοπαθογένεια και τη διάγνωσή τους. [Γ]
- Να περιγράφει τα χαρακτηριστικά της τερηδόνας ρίζας και να αναλύει την αιτιοπαθογένεια και τη διάγνωσή της. [Γ]
- Να περιγράφει τις τεχνικές ελέγχου υγρασίας στις αποκαταστάσεις και ιδιαίτερα αυτή με τη χρήση του απομονωτήρα. [Γ]
- Να αναγνωρίζει τις περιπτώσεις προληπτικής κάλυψης και έμφραξης των οπών και σχισμών και να περιγράφει αναλυτικά τις τεχνικές και τα στάδια τους. [Γ]
- Nα αναγνωρίζει και να λαμβαίνει τη σωστή και ασφαλή θέση εργασίας για κάθε δόντι του φραγμού, σε συνθήκες κλνικής προσομοίωσης. [Δ(Ε)]
- Να επιλέγει, κατά περίπτωση και να χειρίζεται αποτελεσματικά και με ασφάλεια τα κλασικά εργαλεία κοπής σκληρών οδοντικών ιστών, τα εργαλεία διαμόρφωσης κοιλοτήτων, τοποθέτησης, διαμόρφωσης και λείανσης των εμφρακτικών υλικών καθώς και τα βοηθητικά μέσα που χρειάζονται για την ολοκλήρωσή τους. [Δ(Ε)]
- Να πραγματοποιεί, σε εργαστηριακές συνθήκες, προληπτικές αποκαταστάσεις σε πλαστικά ή και φυσικά εξαχθέντα οπίσθια δόντια. [Δ(Ε)]
- Να αποκόπτει υγιείς και τερηδονισμένους οδοντικούς ιστούς, με άμεση και με έμμεση όραση σε φυσικά εξαχθέντα οπίσθια δόντια, διαμορφώνοντας όλους τους τύπους κοιλοτήτων για σύνθετες ρητίνες. [Δ(Ε)]
- Να χειρίζεται και να τοποθετεί σωστά τα υλικά προστασίας σε αποκαταστάσεις σύνθετης ρητίνης, ποικίλου βάθους σε πλαστικά ή και φυσικά εξαγχθέντα οπίσθια δόντια. [Δ(Ε)]
- Να χειρίζεται και να τοποθετεί σωστά τους συγκολλητικούς παράγοντες σε αποκαταστάσεις συνθέτων ρητινών σε οπίσθια πλαστικά ή και φυσικά εξαγχθέντα δόντια. [Δ(Ε)]
- Να αποκαθιστά, όλων των τύπων κοιλότητες επί πλαστικών ή και φυσικών εξαγχθέντων οπισθίων δοντιών με σύνθετες ρητίνες, εφαρμόζοντας την κατάλληλη τεχνική διαστρωμάτωσης. [Δ(Ε)]
- Να αποκαθιστά σε εργαστηριακές συνθήκες αυχενικές βλάβες - τερηδονικής ή μη αιτιολογίας - σε οπίσθια δόντια με σύνθετες ρητίνες και με υαλοϊονομερείς κονίες. [Δ(Ε)]
- Να τοποθετεί απομονωτήρα με σωστή τεχνική σε εκμαγεία δοντιών για την πραγματοποίηση αποκαταστάσεων. [Δ(Ε)]
- Να εξετάζει και να αξιολογεί την ποιότητα των αποκαταστάσεων σε οπίσθια δόντια που έχει πραγματοποιήσει σε εργαστηριακές συνθήκες σύμφωνα με τα αποδεκτά συστήματα κριτηρίων αξιολόγησης. [Δ(Ε)]
* Γ: Γνώση, Δ(Ε): Δεξιότητα εργαστηρίου, Δ(Κ) Δεξιότητα κλινικής, (Σ): Συμπεριφορά
Γενικές Ικανότητες
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Αυτόνομη εργασία. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής. Λήψη αποφάσεων. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Περιεχόμενο
Tερηδόνα (αιτιοπαθογένεια, μηχανισμός δημιουργίας, κλινικά χαρακτηριστικά, διάγνωση); Τερηδονικός κίνδυνος και πρωτόκολλα διαχείρισης τερηδόνας; Μη τερηδονικές αυχενικές οδοντικές βλάβες; Τερηδόνα ρίζας; Γενικές αρχές αποκατάστασης και υλικών; Αρχές και μέθοδοι αποκοπής σκληρών οδοντικών ιστών και υλικών; Εμφρακτικά υλικά – σύνθετη ρητίνη, υαλοϊονομερής κονία; Αρχές συγκράτησης αποκαταστάσεων; Αρχές προστασίας πολφού σε αποκαταστάσεις; Κάλυψη οπών σχισμών (εργαστηριακή άσκηση); Αποκαταστάσεις, έως μέσης έκτασης, οπισθίων δοντιών, όλων των επιφανειών με σύνθετη ρητίνη ή υαλοϊονομερή κονία (εργαστηριακή άσκηση)
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι
-
Παράδοση, Εργαστηριακή άσκηση (πρόσωπο με πρόσωπο)
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας
-
Αναρτημένος κανονισμός μαθήματος στο η-τάξη
- Παρουσιάσεις σε PowerPoint
- Διαδικτυακά μαθήματα (π.χ. youtube)
- Εκπαιδευτικό βίντεο (DVD, CD, αναρτημένο στο διαδίκτυο)
- Ανακοινώσεις για το μάθημα
- Δημοσιοποίηση εκπαιδευτικών οδηγών
- Παροχή εκπαιδευτικού υλικού
- Επικοινωνία φοιτητών με διδάσκοντες για απορίες, ερωτήσεις
- Ανακοινώσεις αποτελεσμάτων εξετάσεων (my-studies)
- Διακίνηση ερωτηματολογίων αξιολόγησης του μαθήματος (survey.uoa.gr)
- Ανακοίνωση αποτελεσμάτων αξιολόγησης του μαθήματος από τους φοιτητές (ανάρτηση αποτελεσμάτων στην ιστοσελίδα)
- Χρήση πλατφόρμας η-τάξη
Μέθοδοι αξιολόγησης
-
Διαμορφωτική αξιολόγηση
- Αυτοαξιολόγηση φοιτητών
- Συμπερασματική αξιολόγηση με:
- Γραπτές αξιολογήσεις (2) σε θεωρητικές γνώσεις (40%),
- Ενδιάμεσες αξιολογήσεις (2) εργαστηριακής άσκησης (15%),
- Tελική εργαστηριακή και γραπτή αξιολόγηση με ερωτήσεις κλειστής απάντησης (30%)
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Κακάμπουρα Α. - Βουγιουκλάκης Γ. Βασικές Αρχές Οδοντικής Χειρουργικής. BrokenHill Publishers LTD, Αθήνα, 2011.
- Ηλεκτρονικές σημειώσεις στην πλατφόρμα η-τάξη.