Αρχική σελίδα[Ελληνικά] » Προπτυχιακές Σπουδές » Μαθήματα ΠΠΣ » Μαθήματα 3ου εξαμήνου (Παλαιό ΠΣ) » Διαγνωστική Ι (51203)

Διαγνωστική και Ακτινολογία Στόματος Ι

  • Το μάθημα εντάσσεται στα: Οδοντιατρικά Μαθήματα.
  • Συντονιστής: Καθηγητής Κ. Τσιχλάκης
  • Εργαστήριο: Κλινική Διαγνωστικής & Ακτινολογίας Στόματος
  • η-Τάξη  DENT420

Εκπαιδευτικό υλικό 

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Ο φοιτητής με την ολοκλήρωση του μαθήματος θα πρέπει να είναι ικανός:

  • Να περιγράφει τον τρόπο λήψης και καταγραφής του ιατρικού και οδοντιατρικού ιστορικού.
  • Να περιγράφει τη μεθοδολογία και να είναι ικανός να χρησιμοποιεί τα κατάλληλα μέσα και συνθήκες για τη διενέργεια της κλινικής εξέτασης.
  • Να πραγματοποιεί ενδοστοματική και εξωστοματική κλινική εξέταση.
  • Να αναγνωρίζει τα φυσιολογικά, τις παραλλαγές και να τα διακρίνει από τα παθολογικά κλινικά ευρήματα.
  • Να αναγνωρίζει και να περιγράφει τα κλινικά σημεία των δοντιών και του περιοδοντίου.
  • Να αναγνωρίζει και να περιγράφει τα κλινικά σημεία του βλεννογόνου του στόματος.
  • Να αναγνωρίζει και να περιγράφει τα κλινικά σημεία του προσώπου, του τραχήλου και της κροταφογναθικής διάρθρωσης.
  • Να αναγνωρίζει τα συνήθη συμπτώματα του στοματογναθικού συστήματος και να περιγράφει τα γενικά χαρακτηριστικά τους.
  • Να αναλύει τον μηχανισμό παραγωγής των ακτινών X και των ιδιοτήτων τους.
  • Να αναλύει τις αρχές λειτουργίας του οδοντιατρικού ακτινογραφικού μηχανήματος και των χαρακτηριστικών του.
  • Να περιγράφει τις βιολογικές επιδράσεις της ακτινοβολίας και να τις συσχετίζει με τα βιολογικά αποτελέσματα στον οργανισμό.
  • Να αξιολογεί τους κινδύνους από την ακτινοβολία X, να περιγράφει τις αρχές ακτινοπροστασίας και εφαρμόζει τα κατάλληλα μέτρα ακτινοπροστασίας για τον χειριστή και το προσωπικό του ιατρείου, τον ασθενή και το γενικό πληθυσμό.
  • Να περιγράφει τα μέσα καταγραφής των ενδοστοματικών και εξωστοματικών ακτινογραφιών.
  • Να έχει τις κατάλληλες θεωρητικές γνώσεις και να είναι ικανός να εφαρμόζει τη διαδικασία επεξεργασίας του ακτινογραφικού φιλμ στον σκοτεινό θάλαμο.
  • Να αξιολογεί τα σφάλματα που οφείλονται στη διαδικασία της χημικής επεξεργασίας των φιλμς.
  • Να εφαρμόζει τις τεχνικές λήψης της οπισθοφατνιακής-περιακρορριζικής (τεχνική παραλληλισμού - τεχνική διχοτόμου), της οπισθομυλικής και της ακτινογραφίας δήξεως.
  • Να ερμηνεύει τα σφάλματα που οφείλονται στη διαδικασία λήψης των ενδοστοματικών ακτινογραφιών (οπισθοφατνιακές, οπισθομυλικές και δήξεως).
  • Να γνωρίζει τις αρχές τομογραφίας και της τεχνικής λήψης της πανοραμικής ακτινογραφίας.
  • Να αναγνωρίζει τα συνήθη σφάλματα λήψης της πανοραμικής ακτινογραφίας.
  • Να περιγράφει την τεχνική λήψης της κεφαλομετρικής ακτινογραφίας.
  • Να εφαρμόζει τη μεθοδολογία ερμηνείας των ακτινογραφικών ευρημάτων ανεξάρτητα του τύπου της ακτινογραφίας.
  • Να αναγνωρίζει την ακτινογραφική απεικόνιση των φυσιολογικών ανατομικών μορίων και των παραλλαγών τους στις ενδοστοματικές ακτινογραφίες, στην πανοραμική και στην κεφαλομετρική ακτινογραφία.
  • Να διακρίνει και να περιγράφει τα συνήθη παθολογικά ακτινογραφικά ευρήματα στην πανοραμική και στην κεφαλομετρική ακτινογραφία.

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Αυτόνομη εργασία. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Περιεχόμενο

Ιστορικό ασθενούς. Κλινική εξέταση. Συμπτωματολογία. Ακτινοβιολογία - Ακτινοπροστασία. Ενδοστοματικές ακτινογραφικές τεχνικές. Πανοραμική ακτινογραφία.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι

  • Σεμιναριακή παράδοση, Εργαστηριακή άσκηση (πρόσωπο με πρόσωπο) 

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας

  • Παρουσιάσεις σε power point
  • Ανακοινώσεις για το μάθημα
  • Δημοσιοποίηση εκπαιδευτικών οδηγών
  • Παροχή εκπαιδευτικού υλικού
  • Χρήση διαδικτύου κατά τη διδασκαλία
  • Επικοινωνία φοιτητών με διδάσκοντες για απορίες, ερωτήσεις
  • Ανακοινώσεις αποτελεσμάτων εξετάσεων (my-studies)
  • Διακίνηση ερωτηματολογίων αξιολόγησης του μαθήματος (survey.uoa.gr)
  • Ανακοίνωση αποτελεσμάτων αξιολόγησης του μαθήματος από τους φοιτητές (ανάρτηση αποτελεσμάτων ιστοσελίδα)
  • Χρήση πλατφόρμας η-τάξη

Μέθοδοι αξιολόγησης

  • Διαμορφωτική εργαστηριακή αξιολόγηση
  • Συμπερασματική αξιολόγηση με:
    • Τελική εργαστηριακή αξιολόγηση (15% του τελικού βαθμού) τύπου OSCE (Objectively Structured Clinical Examination)
    • Τελική γραπτή αξιολόγηση (85% του τελικού βαθμού) με ερωτήσεις ανοικτής και κλειστής απάντησης

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Τσιχλάκης Κ., Καραγιάννη Αικ., Διαγνωστική & Ακτινολογία Στόματος, Κ. & Ν. Λίτσας Ο.Ε., Αθήνα 2018