Αρχική σελίδα[Ελληνικά] » Προπτυχιακές Σπουδές » Μαθήματα ΠΠΣ » Μαθήματα 3ου εξαμήνου » Μικροβιολογία - Ανοσολογία (51190)

Μικροβιολογία - Ανοσολογία

Τύπος μαθήματος Ειδικού υποβάθρου
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 4 ώρες (Παράδοση)
1 ώρα (Εργαστηριακή άσκηση)
Πιστωτικές Μονάδες 8.5
Προαπαιτούμενα Κανένα
Γλώσσα Διδασκαλίας & Εξετάσεων Ελληνική
Προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus Ναι
η-τάξη https://eclass.uoa.gr/courses/MED738/

 

Μαθησιακά Αποτελέσματα

  • Να γνωρίζει τη βασική ταξινόμηση των μικροοργανισμών. [Γ]
  • Να γνωρίζει τις έννοιες του μικροβιώματος, της φυσιολογικής χλωρίδας, του αποικιστή και σαπρόφυτου. [Γ]
  • Να γνωρίζει τα βασικά στοιχεία παθογένειας των μικροοργανισμών, την αλληλεπίδραση μεταξύ τους και με τον ξενιστή. [Γ]
  • Να γνωρίζει βασικά στοιχεία των κυριότερων παθογόνων μικροβίων (Gram-θετικά και Gram-αρνητικά, βακτηρίδια και κόκκοι, αερόβια, αναερόβια και μικροαερόφιλα, κ.λπ.). [Γ]
  • Να γνωρίζει βασικά στοιχεία των κυριότερων παθογόνων ιών (DNA και RNA-ιοί, κ.λπ.). [Γ]
  • Να γνωρίζει βασικά στοιχεία των κυριότερων μυκήτων (ζυμομύκητες, υφομύκητες, δίμορφοι μύκητες, κ.λπ.) και παρασίτων (πρωτόζωα, έλμινθες, κ.λπ.). [Γ]
  • Να γνωρίζει τις κύριες εργαστηριακές διαδικασίες διαγνωστικής λοιμώξεων (μικροσκόπηση, καλλιέργεια, ανίχνευση αντιγόνων και αντισωμάτων, ανίχνευση γενετικού υλικού, κ.λπ.), τις εφαρμογές τους, τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματά τους. [Γ]
  • Να αναπτύσσει επικοινωνία με τον εργαστηριακό γιατρό. [Δ(Κ)]
  • Να γνωρίζει τον τρόπο δράσης και τους μηχανισμούς αντοχής των μικροοργανισμών στα αντιβιοτικά. [Γ]
  • Να γνωρίζει βασικά επιδημιολογικά στοιχεία και στοιχεία οικολογίας, με έμφαση στα Εθνικά και τοπικά δεδομένα της Ελλάδας και την σύγκριση αυτών με τα διεθνή. [Γ]
  • Να γνωρίζει τις αρχές της Ανοσολογίας καθώς και τι είναι φυσική και επίκτητη ανοσία. [Γ]
  • Να γνωρίζει τις διαγνωστικές μεθόδους της ανοσολογίας. [Γ]
  • Να γνωρίζει τα βασικά στοιχεία ανοσολογίας λοιμώξεων και ποιοι ασθενείς θεωρούνται ανοσοκατεσταλμένοι, καθώς και τις ιδιαιτερότητες των ασθενών αυτών σε σχέση με τους ανοσοεπαρκείς. [Γ]
  • Να γνωρίζει περί νοσοκομειακών λοιμώξεων και λοιμώξεων σε ανοσοκατασταλμένους ασθενείς. [Γ]

* Γ: Γνώση, Δ(Ε): Δεξιότητα εργαστηρίου, Δ(Κ) Δεξιότητα κλινικής, (Σ): Συμπεριφορά

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Αυτόνομη εργασία. Ομαδική εργασία. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Περιεχόμενο

Βασικές αρχές Μικροβιολογίας. Προκαρυωτικό και ευκαρυωτικό κύτταρο. Μεταβολισμός μικροοργανισμών και μικροβιακή ανάπτυξη. Γενετική μικροβίων, βιοτεχνολογία. Ταξινόμηση μικροοργανισμών. Αλληλεπίδραση μικροβίου και ξενιστή. Μικροβίωμα και φυσιολογική χλωρίδα, σαπρόφυτα και αποικιστές. Παθογένεια λοιμώξεων και μηχανισμοί παθογένειας μικροβίων. Επιδημιολογία λοιμώξεων. Αρχές ανοσολογίας. Φυσική και επίκτητη ανοσία. Ανοσολογία λοιμώξεων – παθογένεια και ανοσία. Διαγνωστική ανοσολογία. Αντιμικροβιακά φάρμακα. Μηχανισμοί δράσης και μηχανισμοί αντοχής. Επιδημιολογία αντοχής. Μικροοργανισμοί και λοιμώξεις ανά συστήματα. Στοιχεία περιβαλλοντικής και βιομηχανικής μικροβιολογίας. Βακτηριολογία. Ιολογία. Μυκητολογία. Παρασιτολογία. Νοσοκομειακές λοιμώξεις και λοιμώξεις σε ανοσοκατεσταλμένους.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι

  • Παράδοση, Εργαστηριακή άσκηση (πρόσωπο με πρόσωπο)

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνία

  • Παρουσιάσεις σε PowerPoint

  • Ανακοινώσεις για το μάθημα
  • Δημοσιοποίηση εκπαιδευτικών οδηγών
  • Παροχή εκπαιδευτικού υλικού
  • Χρήση διαδικτύου κατά τη διδασκαλία
  • Επικοινωνία φοιτητών με διδάσκοντες για απορίες, ερωτήσεις
  • Ανακοινώσεις αποτελεσμάτων εξετάσεων (my-studies)
  • Διακίνηση ερωτηματολογίων αξιολόγησης του μαθήματος (survey.uoa.gr)
  • Ανακοίνωση αποτελεσμάτων αξιολόγησης του μαθήματος από τους φοιτητές (ανάρτηση αποτελεσμάτων στην ιστοσελίδα)
  • Χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης για επικοινωνία με φοιτητές
  • Μαθήματα μέσω τηλεματικής σύνδεσης με εκπαιδευτές ή/και εκπαιδευόμενους εκτός Τμήματος
  • Χρήση πλατφόρμας η-τάξη
  • Χρήση προσωπικής ιστοσελίδας για ανάρτηση εκπαιδευτικού υλικού, ασκήσεων, συζήτηση κ.λπ.

Μέθοδοι αξιολόγησης

  • Τελική γραπτή συμπερασματική αξιολόγηση με ερωτήσεις κλειστής απάντησης (πολλαπλής επιλογής)

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Greenwood David, Slack Richard, Peutherer John, Barer Mike, Ιατρική Μικροβιολογία, Broken Ηill Publishers LTD, 2011.

  • Βοήθημα «Πρακτική άσκηση στην Ιατρική Μικροβιολογία» (Εργαστηριακό) Ν. Καποτάς.