Αρχική σελίδα[Ελληνικά] » Προπτυχιακές Σπουδές » Μαθήματα ΠΠΣ » Μαθήματα 3ου εξαμήνου » Βιολογική Χημεία (51507)

Βιολογική Χημεία

Τύπος μαθήματος Ειδικού υποβάθρου
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 3 ώρες (Παράδοση)
Πιστωτικές Μονάδες 5.5
Προαπαιτούμενα Κανένα
Γλώσσα Διδασκαλίας & Εξετάσεων Ελληνική
Προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus Ναι
η-τάξη https://eclass.uoa.gr/courses/DENT591/

 

Μαθησιακά Αποτελέσματα

  • Να αναφέρει λεπτομερώς τη ρύθμιση της λειτουργίας των μεταβολικών οδών. [Γ]
  • Να αναφέρει τη βιοσύνθεση των ορμονών, τον μηχανισμό έκκρισής τους και την ομοιοστασία αυτών. [Γ]
  • Να περιγράφει τα συστήματα ορμονικού καταρράκτη, την αυτορρύθμιση της ορμονικής έκκρισης και τον κιρκαδικό ρυθμό. [Γ]
  • Να περιγράφει τον ρόλο και τη βιοχημική σημασία σε κυτταρικό επίπεδο των ορμονών και την σπουδαιότητά τους στη λειτουργία του οργανισμού.
  • Να αναλύει τους βασικούς μοριακούς μηχανισμούς δράσης των ορμονών σε κυτταρικό επίπεδο. [Γ]
  • Να αναφέρει τους τρόπους προσδιορισμού των ορμονών στο αίμα. [Γ]
  • Να  περιγράφει τους σημαντικότερους ιστούς του οργανισμού που εμπλέκονται στον μεταβολισμό και τη σημασία τους (π.χ. κεντρικός ρόλος ήπατος). [Γ]
  • Να αναφέρει τους μηχανισμούς λειτουργίας τους σε σχέση με ασθένειες. [Γ]
  • Να περιγράφει τις αλληλοεπιδράσεις των ιστών και των ρυθμιστικών μηχανισμών στον μεταβολισμό. [Γ]
  • Να αναλύει τους μηχανισμούς απόκρισης των κυττάρων-ιστών σε εξωκυττάρια μηνύματα στην υγεία και τη νόσο. [Γ]

* Γ: Γνώση, Δ(Ε): Δεξιότητα εργαστηρίου, Δ(Κ) Δεξιότητα κλινικής, (Σ): Συμπεριφορά

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Αυτόνομη εργασία. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Περιεχόμενο

Βασικές αρχές σηματοδότησης. Ορμόνες και το σύστημα του ορμονικού καταρράκτη. Ορμόνες υποθαλάμου-υπόφυσης-επίφυσης. Ορμόνες επινεφριδίων (μυελού και φλοιού). Στεροειδείς ορμόνες (βιοσύνθεση-μεταβολισμός-υποδοχείς). Θυρεοειδής - Έκκριση και δράση θυρεοειδικών ορμονών. Παχυσαρκία και ρύθμιση της σωματικής μάζας. Ρύθμιση του μεταβολισμού του ασβεστίου (Καλσιοτρόπες ορμόνες: Παραθορμόνη, Βιταμίνη D, καλσιτονίνη). Βιοχημεία της Διατροφής. Ρύθμιση έκκρισης–τρόπος έκκρισης-δράσεις και μηχανισμός δράσης της ινσουλίνης και της γλυκαγόνης. Τροποποίηση του μεταβολισμού σε ειδικές συνθήκες (νηστεία, άσκηση, Σακχαρώδης Διαβήτης). Ορμονική ρύθμιση και ενοποίηση του μεταβολισμού στα θηλαστικά. Οστικός ανασχηματισμός (bone turnover). Κονδυλικός χόνδρος: Μοριακοί μηχανισμοί αύξησης, ανάπτυξης και αναδόμησης. Περιοδοντική μεμβράνη και φατνιακό οστό: Μοριακοί μηχανισμοί δυναμικής αναδόμησης.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι

  • Παράδοση (πρόσωπο με πρόσωπο)

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας

  • Παρουσιάσεις σε PowerPoint
  • Ανακοινώσεις για το μάθημα
  • Δημοσιοποίηση εκπαιδευτικών οδηγών
  • Παροχή εκπαιδευτικού υλικού
  • Χρήση διαδικτύου κατά τη διδασκαλία
  • Επικοινωνία φοιτητών με διδάσκοντες για απορίες, ερωτήσεις
  • Ανακοινώσεις αποτελεσμάτων εξετάσεων (my-studies)
  • Διακίνηση ερωτηματολογίων αξιολόγησης του μαθήματος (survey.uoa.gr)
  • Ανακοίνωση αποτελεσμάτων αξιολόγησης του μαθήματος από τους φοιτητές (ανάρτηση αποτελεσμάτων στην ιστοσελίδα)
  • Χρήση πλατφόρμας η-τάξη

Μέθοδοι αξιολόγησης

  • Τελική γραπτή συμπερασματική αξιολόγηση με ερωτήσεις ανοιχτής και κλειστής απάντησης (α. Πολλαπλής επιλογής 80%, β. Ερωτήσεις σύντομης απάντησης 10%, γ. Επίλυση προβλημάτων 10%)

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Devlin Thomas M., Κλινικοί Συσχετισμοί, Τόμος ΙΙ,Ι Broken Ηill Publishers LTD, 2009.

  • Nelson David L., Cox Michael M., Lehninger ́s Βασικές Αρχές Βιοχημείας, Τόμος ΙΙ, Broken Ηill Publishers LTD, 2018.
  • Εκπαιδευτικό υλικό στην πλατφόρμα η-τάξη