Γενική Ιστολογία Εμβρυολογία
Τύπος μαθήματος | Ειδικού υποβάθρου |
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας | 2 ώρες (Παράδοση), 1 ώρα (Εργαστηριακή άσκηση) |
Πιστωτικές Μονάδες | 5.0 |
Προαπαιτούμενα | Κανένα |
Γλώσσα Διδασκαλίας & Εξετάσεων | Ελληνική |
Προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus | Ναι |
η-τάξη | https://eclass.uoa.gr/courses/MED164/ |
Μαθησιακά Αποτελέσματα
- Να περιγράφει την λειτουργία του πλακούντα και την ανάπτυξη της τροφοβλάστης. [Γ]
- Να αναφέρει τις βασικές αρχές της Πρώϊμης Εμβρυϊκής Περιόδου, της Νευριδίωσης και της Διαμόρφωσης του σώματος του εμβρύου και τις συνήθεις ανωμαλίες που μπορεί να παρατηρηθούν. [Γ]
- Να αναφέρει ονομαστικά τα τρία πρωτογενή βλαστικά δέρματα και τα παράγωγά τους. [Γ]
- Να αναφέρει τις βασικές αρχές της Όψιμης Εμβρυϊκής Περιόδου (από τον 3ο μήνα έως τη γέννηση) και τις συνήθεις ανωμαλίες που μπορεί να παρατηρηθούν. [Γ]
- Να ερμηνεύει τις διεργασίες του κυτταρικού πολλαπλασιασμού, της κυτταρικής μετανάστευσης και της κυτταρικής διαφοροποίησης. [Γ]
- Να περιγράφει λεπτομερώς τη μικροσκοπική δομή του επιθηλίου και να τη συσχετίζει με τη λειτουργία του. [Γ]
- Να περιγράφει λεπτομερώς τη μικροσκοπική δομή του συνδετικού ιστού και να τη συσχετίζει με τη λειτουργία του. [Γ]
- Να περιγράφει λεπτομερώς τη μικροσκοπική δομή του χονδρικού ιστού και του οστίτη ιστού και να τη συσχετίζει με τη λειτουργία των αρθρώσεων. [Γ]
- Να περιγράφει λεπτομερώς τη μικροσκοπική δομή του μυϊκού ιστού και να τη συσχετίζει με τη λειτουργία των μυών. [Γ]
- Να περιγράφει λεπτομερώς τη μικροσκοπική δομή του νευρικού ιστού και να τη συσχετίζει με τη λειτουργία του νευρικού συστήματος. [Γ]
- Να περιγράφει τη μικροσκοπική δομή του αιμοποιητικού συστήματος και να τη συσχετίζει με τη λειτουργία του. [Γ]
- Να περιγράφει τη μικροσκοπική δομή και τη λειτουργία του κυκλοφορικού συστήματος και να τη συσχετίζει με τη λειτουργία του. [Γ]
- Να περιγράφει τη μικροσκοπική δομή του καρδιαγγειακού συστήματος και να τη συσχετίζει με τη λειτουργία του. [Γ]
- Να περιγράφει τη μικροσκοπική δομή του ανοσοποιητικού και λεμφικού συστήματος και να τη συσχετίζει με τη λειτουργία τους. [Γ]
- Να αναγνωρίζει τα κύτταρα του αίματος και τα στάδια της αιμοποίησης. [Γ]
- Να χειρίζεται το οπτικό μικροσκόπιο. [Δ (Ε)]
- Να ονοματίζει τις βασικές ιστολογικές τεχνικές για τη μελέτη της κυτταρικής μορφολογίας και να αναγνωρίζει την ιστολογική δομή των βασικών ιστών στο επίπεδο του οπτικού μικροσκοπίου. [Δ (Ε)]
- Να αναγνωρίζει τα κύτταρα του αίματος στο επίπεδο του οπτικού μικροσκοπίου. [Δ (Ε)]
* Γ: Γνώση, Δ(Ε): Δεξιότητα εργαστηρίου, Δ(Κ) Δεξιότητα κλινικής, (Σ): Συμπεριφορά
Γενικές Ικανότητες
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Αυτόνομη εργασία. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Περιεχόμενο
Γενική ιστολογία: Εισαγωγή στη Γενική Ιστολογία - Εμβρυολογία. Το κύτταρο. Επιθήλιο. Συνδετικός ιστός. Χονδρικός Ιστός - Οστίτης Ιστός - Αρθρώσεις. Μυϊκός ιστός. Νευρικός ιστός. Αιμοφόρο - Κυκλοφορικό Σύστημα - Καρδιαγγειακό Σύστημα. Ανοσοποιητικό - Λεμφικό Σύστημα. Κύτταρα αίματος - Αιμοποίηση.
Εμβρυολογία: Πλακούντας - Ανάπτυξη Τροφοβλάστης. Τρεις Πρώτες Εβδομάδες της Ανάπτυξης του Εμβρύου (Γονιμοποίηση, Εμφύτευση, Ανάπτυξη του Δίστιβου και Τρίστιβου Εμβρυϊκού Δίσκου). Πρώιμη Εμβρυική Περίοδος (4η - 8η εμβρυική εβδομάδα), (Νευριδίωση και Διαμόρφωση του Σώματος του Εμβρύου). Γενικά Γνωρίσματα της όψιμης Εμβρυϊκής Περιόδου) (από τον τρίτο μήνα ως τη γέννηση).
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι
-
Παράδοση, Εργαστηριακή άσκηση (πρόσωπο με πρόσωπο)
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας
- Παρουσιάσεις σε PowerPoint
- Ανακοινώσεις για το μάθημα
- Δημοσιοποίηση εκπαιδευτικών οδηγών
- Παροχή εκπαιδευτικού υλικού
- Επικοινωνία φοιτητών με διδάσκοντες για απορίες, ερωτήσεις
- Ανακοινώσεις αποτελεσμάτων εξετάσεων (my-studies)
- Διακίνηση ερωτηματολογίων αξιολόγησης του μαθήματος (survey.uoa.gr)
- Ανακοίνωση αποτελεσμάτων αξιολόγησης του μαθήματος από τους φοιτητές (ανάρτηση αποτελεσμάτων στην ιστοσελίδα)
- Χρήση πλατφόρμας η-τάξη
Μέθοδοι αξιολόγησης
-
Τελική γραπτή συμπερασματική αξιολόγηση με ερωτήσεις ανοικτής ή/και κλειστής απάντησης.
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- L. Kierszenbaum, L.L. Tres, Γενική Επιμέλεια: B. Γοργούλης, Επιμέλεια επιμέρους ενοτήτων: Μ. Κουλούκουσα, Ιστολογία με στοιχεία Κυτταρικής Βιολογίας - Εισαγωγή στην Ιστοπαθολογία, Broken Hill Publishers LTD, Αθήνα 2011.
- Netter F., Ovalle W.K., Γενική Επιμέλεια: Λουίζα Ανδριοπούλου – Οικονόμου, Netter’s Ιστολογία, Broken Hill Publishers LTD, Αθήνα 2011.