Αρχική σελίδα[Ελληνικά] » Προπτυχιακές Σπουδές » Μαθήματα ΠΠΣ » Μαθήματα 1ου εξαμήνου » Γενική Ιστολογία Εμβρυολογία (51501)

Γενική Ιστολογία Εμβρυολογία

Τύπος μαθήματος Ειδικού υποβάθρου
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 2 ώρες (Παράδοση), 1 ώρα (Εργαστηριακή άσκηση)
Πιστωτικές Μονάδες 5.0
Προαπαιτούμενα Κανένα
Γλώσσα Διδασκαλίας & Εξετάσεων Ελληνική
Προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus Ναι
η-τάξη https://eclass.uoa.gr/courses/MED164/

 

Μαθησιακά Αποτελέσματα

  1. Να περιγράφει την λειτουργία του πλακούντα και την ανάπτυξη της τροφοβλάστης. [Γ]
  2. Να αναφέρει τις βασικές αρχές της Πρώϊμης Εμβρυϊκής Περιόδου, της Νευριδίωσης και της Διαμόρφωσης του σώματος του εμβρύου και τις συνήθεις ανωμαλίες που μπορεί να παρατηρηθούν. [Γ]
  3. Να αναφέρει ονομαστικά τα τρία πρωτογενή βλαστικά δέρματα και τα παράγωγά τους. [Γ]
  4. Να αναφέρει τις βασικές αρχές της Όψιμης Εμβρυϊκής Περιόδου (από τον 3ο μήνα έως τη γέννηση) και τις συνήθεις ανωμαλίες που μπορεί να παρατηρηθούν. [Γ]
  5. Να ερμηνεύει τις διεργασίες του κυτταρικού πολλαπλασιασμού, της κυτταρικής μετανάστευσης και της κυτταρικής διαφοροποίησης. [Γ]
  6. Να περιγράφει λεπτομερώς τη μικροσκοπική δομή του επιθηλίου και να τη συσχετίζει με τη λειτουργία του. [Γ]
  7. Να περιγράφει λεπτομερώς τη μικροσκοπική δομή του συνδετικού ιστού και να τη συσχετίζει με τη λειτουργία του. [Γ]
  8. Να περιγράφει λεπτομερώς τη μικροσκοπική δομή του χονδρικού ιστού και του οστίτη ιστού και να τη συσχετίζει με τη λειτουργία των αρθρώσεων. [Γ]
  9. Να περιγράφει λεπτομερώς τη μικροσκοπική δομή του μυϊκού ιστού και να τη συσχετίζει με τη λειτουργία των μυών. [Γ]
  10. Να περιγράφει λεπτομερώς τη μικροσκοπική δομή του νευρικού ιστού και να τη συσχετίζει με τη λειτουργία του νευρικού συστήματος. [Γ]
  11. Να περιγράφει τη μικροσκοπική δομή του αιμοποιητικού συστήματος και να τη συσχετίζει με τη λειτουργία του. [Γ]
  12. Να περιγράφει τη μικροσκοπική δομή και τη λειτουργία του κυκλοφορικού συστήματος και να τη συσχετίζει με τη λειτουργία του. [Γ]
  13. Να περιγράφει τη μικροσκοπική δομή του καρδιαγγειακού συστήματος και να τη συσχετίζει με τη λειτουργία του. [Γ]
  14. Να περιγράφει τη μικροσκοπική δομή του ανοσοποιητικού και λεμφικού συστήματος και να τη συσχετίζει με τη λειτουργία τους. [Γ]
  15. Να αναγνωρίζει τα κύτταρα του αίματος και τα στάδια της αιμοποίησης. [Γ]
  16. Να χειρίζεται το οπτικό μικροσκόπιο. [Δ (Ε)]
  17. Να ονοματίζει τις βασικές ιστολογικές τεχνικές για τη μελέτη της κυτταρικής μορφολογίας και να αναγνωρίζει την ιστολογική δομή των βασικών ιστών στο επίπεδο του οπτικού μικροσκοπίου. [Δ (Ε)]
  18. Να αναγνωρίζει τα κύτταρα του αίματος στο επίπεδο του οπτικού μικροσκοπίου. [Δ (Ε)]

* Γ: Γνώση, Δ(Ε): Δεξιότητα εργαστηρίου, Δ(Κ) Δεξιότητα κλινικής, (Σ): Συμπεριφορά

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Αυτόνομη εργασία. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Περιεχόμενο

Γενική ιστολογία: Εισαγωγή στη Γενική Ιστολογία - Εμβρυολογία. Το κύτταρο. Επιθήλιο. Συνδετικός ιστός. Χονδρικός Ιστός - Οστίτης Ιστός - Αρθρώσεις. Μυϊκός ιστός. Νευρικός ιστός. Αιμοφόρο - Κυκλοφορικό Σύστημα - Καρδιαγγειακό Σύστημα. Ανοσοποιητικό - Λεμφικό Σύστημα. Κύτταρα αίματος - Αιμοποίηση.

Εμβρυολογία: Πλακούντας - Ανάπτυξη Τροφοβλάστης. Τρεις Πρώτες Εβδομάδες της Ανάπτυξης του Εμβρύου (Γονιμοποίηση, Εμφύτευση, Ανάπτυξη του Δίστιβου και Τρίστιβου Εμβρυϊκού Δίσκου). Πρώιμη Εμβρυική Περίοδος (4η - 8η εμβρυική εβδομάδα), (Νευριδίωση και Διαμόρφωση του Σώματος του Εμβρύου). Γενικά Γνωρίσματα της όψιμης Εμβρυϊκής Περιόδου) (από τον τρίτο μήνα ως τη γέννηση).

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι

  • Παράδοση, Εργαστηριακή άσκηση (πρόσωπο με πρόσωπο)

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας

  • Παρουσιάσεις σε PowerPoint
  • Ανακοινώσεις για το μάθημα
  • Δημοσιοποίηση εκπαιδευτικών οδηγών
  • Παροχή εκπαιδευτικού υλικού
  • Επικοινωνία φοιτητών με διδάσκοντες για απορίες, ερωτήσεις
  • Ανακοινώσεις αποτελεσμάτων εξετάσεων (my-studies)
  • Διακίνηση ερωτηματολογίων αξιολόγησης του μαθήματος (survey.uoa.gr)
  • Ανακοίνωση αποτελεσμάτων αξιολόγησης του μαθήματος από τους φοιτητές (ανάρτηση αποτελεσμάτων στην ιστοσελίδα)
  • Χρήση πλατφόρμας η-τάξη

Μέθοδοι αξιολόγησης

  • Τελική γραπτή συμπερασματική αξιολόγηση με ερωτήσεις ανοικτής ή/και κλειστής απάντησης.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • L. Kierszenbaum, L.L. Tres, Γενική Επιμέλεια: B. Γοργούλης, Επιμέλεια επιμέρους ενοτήτων: Μ. Κουλούκουσα, Ιστολογία με στοιχεία Κυτταρικής Βιολογίας - Εισαγωγή στην Ιστοπαθολογία, Broken Hill Publishers LTD, Αθήνα 2011.
  • Netter F., Ovalle W.K., Γενική Επιμέλεια: Λουίζα Ανδριοπούλου – Οικονόμου, Netter’s Ιστολογία, Broken Hill Publishers LTD, Αθήνα 2011.