Βιολογία
Τύπος μαθήματος | Ειδικού υποβάθρου |
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας | 2 ώρες (Παράδοση), 1 ώρα (Φροντιστήριο) για 4 εβδομάδες |
Πιστωτικές Μονάδες | 4.0 |
Προαπαιτούμενα | Κανένα |
Γλώσσα Διδασκαλίας & Εξετάσεων | Ελληνική |
Προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus | Ναι |
η-τάξη | https://eclass.uoa.gr/courses/DENT104/ |
Μαθησιακά Αποτελέσματα
- Να γνωρίζει τα βασικά χαρακτηριστικά και τα οργανίδια του ευκαρυωτικού κυττάρου. [Γ]
- Να γνωρίζει τη δομή και προέλευση της πυρηνικής μεμβράνης και τον ρόλο των λαμινών. Να γνωρίζει τη δομή της χρωματίνης και τη σημασία του βαθμού συμπύκνωσής της. Να γνωρίζει τον ρόλο των πυρηνίσκων.[Γ]
- Να γνωρίζει την διαδικασία αντιγραφής του DNA στα ευκαρυωτικά κύτταρα. Να γνωρίζει τη σημασία της ακεραιότητας των τελομερών. Να γνωρίζει τους μηχανισμούς επιδιόρθωσης των λαθών / βλαβών στο DNA. Να γνωρίζει τους τρόπους ανασυνδυασμού του γενετικού υλικού και την σημασία τους. [Γ]
- Να γνωρίζει την διαδικασία μεταγραφής του DNA στα ευκαρυωτικά κύτταρα. Να γνωρίζει τη σημασία της ύπαρξης διακεκομμένων γονιδίων και τον τρόπο ωρίμανσης των mRNA. [Γ]
- Να γνωρίζει τα χαρακτηριστικά του γενετικού κώδικα. Να γνωρίζει τη δομή των ριβοσωμάτων και τα βασικά στάδια της πρωτεϊνοσύνθεσης. Να γνωρίζει τι είναι το πλαίσιο ανάγνωσης, τα πολυριβοσώματα και τα ριβοένζυμα. [Γ]
- Να γνωρίζει τα επίπεδα ρύθμισης της γονιδιακής έκφρασης στους ευκαρυώτες, τον ρόλο του υποκινητή, του ενισχυτή, των μεταγραφικών παραγόντων και των μη-κωδικοποιητικών RNA. Να γνωρίζει πώς οι τροποποιήσεις των ιστονών επιδρούν στην γονιδιακή έκφραση. Να γνωρίζει τι είναι οι επιγενετικές τροποποιήσεις και ποια μόρια αφορούν. [Γ]
- Να γνωρίζει τις κατηγορίες ινιδίων του κυτταροσκελετού και σε ποιες λειτουργίες συμμετέχουν. Να γνωρίζει παθήσεις που συνδέονται με στοιχεία του κυτταροσκελετού. [Γ]
- Να γνωρίζει εφαρμογές των περιοριστικών ενδονουκλεασών, των γενωμικών και cDNA βιβλιοθηκών και της αλυσιδωτής αντίδρασης της πολυμεράσης στη μοριακή βιολογία. Να γνωρίζει εφαρμογές της γενετικής μηχανικής και της γενετικής τροποποίησης οργανισμών. [Γ]
- Να γνωρίζει τις κατηγορίες κυτταρικής επικοινωνίας. Να γνωρίζει τις βασικές οδούς σηματοδότησης που χρησιμοποιούν οι ορμόνες και οι αυξητικοί παράγοντες. Να γνωρίζει τον ρόλο των δεύτερων αγγελιοφόρων στην κυτταρική σηματοδότηση. [Γ]
- Να γνωρίζει τα βασικά συστατικά της κυτταρικής μεμβράνης, τον ρόλο της χοληστερόλης και του γλυκοκάλυκα. Να γνωρίζει τους τρόπους μεταφοράς ουσιών προς το εσωτερικό του κυττάρου. Να γνωρίζει τις διαφορές παθητικής, ενεργητικής και συζευγμένης διαμεμβρανικής μεταφοράς. [Γ]
- Να γνωρίζει την προέλευση και τις κατηγορίες των βλαστοκυττάρων. Να γνωρίζει τον ρόλο των βλαστοκυττάρων στην ιστική ανανέωση. Να γνωρίζει τις ιδιότητες και δυνητικές βιοϊατρικές εφαρμογές των βλαστοκυττάρων των ιστών, με έμφαση στα βλαστοκύτταρα οδοντικής προέλευσης. [Γ]
- Να γνωρίζει τις φάσεις, τα κυριότερα γεγονότα και τα σημεία ελέγχου στον κυτταρικό κύκλο. Να γνωρίζει τα είδη κυτταρικού θανάτου. Να γνωρίζει τους βασικούς μηχανισμούς απόπτωσης και την σημασία της στην υγεία και τη νόσο. [Γ]
- Να γνωρίζει τις φάσεις και κυριότερα γεγονότα της μίτωσης και της μείωσης, καθώς και τις διαφορές τους. Να γνωρίζει τον ρόλο της μιτωτικής συσκευής (άτρακτος, κεντροσωμάτια, μικροσωληνίσκοι). Να γνωρίζει με ποιους τρόπους η μείωση αυξάνει τη γενετική ποικιλότητα. [Γ]
* Γ: Γνώση, Δ(Ε): Δεξιότητα εργαστηρίου, Δ(Κ) Δεξιότητα κλινικής, (Σ): Συμπεριφορά
Γενικές Ικανότητες
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Αυτόνομη εργασία. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Περιεχόμενο
Εισαγωγή – Ευκαρυωτικό κύτταρο. Ο πυρήνας και το γενετικό υλικό. Αντιγραφή & Επιδιόρθωση του DNA. Ανασυνδυασμός του DNA. Από το DNA στο RNA. Από το RNA στις πρωτεΐνες. Ρύθμιση των ευκαρυωτικών γονιδίων. Κυτταροσκελετός. Η τεχνολογία του DNA. Κυτταρική επικοινωνία – σηματοδότηση. Δομή μεμβρανών – Μεμβρανική μεταφορά. Ιστική ανανέωση – Βλαστοκύτταρα. Κυτταρικός κύκλος, Κυτταρικός θάνατος, Απόπτωση-Νέκρωση. Μίτωση – Μείωση
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι
- Παράδοση, Φροντιστήριο (πρόσωπο με πρόσωπο)
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας
- Παρουσιάσεις σε PowerPoint
- Ανακοινώσεις για το μάθημα
- Δημοσιοποίηση εκπαιδευτικών οδηγών
- Παροχή εκπαιδευτικού υλικού
- Επικοινωνία φοιτητών με διδάσκοντες για απορίες, ερωτήσεις
- Διεξαγωγή ηλεκτρονικών τεστ/ εξετάσεων
- Ανακοινώσεις αποτελεσμάτων εξετάσεων (my-studies)
- Διακίνηση ερωτηματολογίων αξιολόγησης του μαθήματος (survey.uoa.gr)
- Ανακοίνωση αποτελεσμάτων αξιολόγησης του μαθήματος από τους φοιτητές (ανάρτηση αποτελεσμάτων στην ιστοσελίδα)
- Χρήση πλατφόρμας η-τάξη
Μέθοδοι αξιολόγησης
- Συμπερασματική αξιολόγηση: Ενδιάμεση γραπτή αξιολόγηση, 10% αν περατωθεί επιτυχώς, με ερωτήσεις κλειστής απάντησης.
- Τελική γραπτή αξιολόγηση με ερωτήσεις ανοικτής και κλειστής απάντησης
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Βασικές Αρχές Κυτταρικής Βιολογίας, 5η έκδοση, Alberts B., Bray D., Hopkin K., Johnson A., Lewis J., Raff M., Roberts K., Walter P.
- Μοριακή Βιολογία του Κυττάρου, Bruce Alberts, Alexander Johnson, Julian Lewis, David Morgan, Martin Raff, Keith Roberts, Peter Walter, John Wilson, Tim Hunt